Balet jako v Americe, moderní tanec až z Kuby
Ojedinělá příležitost se v létě naskytne všem milovníkům tance – mladým i starším, amatérům i
profesionálům, hubeným i tlouštíkům. Všem bez rozdílu je určen umělecký Festival ProART 2006, jenž již po třetí hostí Brno (14. – 21. 7.) a Praha (23. – 30. 7.). Jedenáct tanečních pedagogů z celého světa se bude věnovat po oba týdny zájemcům na poli tance a pohybového divadla.
Američan Erik Wagner povede baletní lekce pro začátečníky i pokročilé. „Jeho hodiny jsou citlivé a velmi muzikální, navíc velmi anatomické, což je specialita americké baletní školy – poslouchat vlastní tělo, ne s ním bojovat“, sdělil umělecký ředitel festivalu a rovněž pedagog kreativního ateliéru – new dance – Martin Dvořák.
Pro zájemce modernějších tanečních směrů jsou určeny hodiny Kubánce Lazara Godoye. „Lazaro je člověk a umělec plný energie, velice precizní, jeho doménou jsou svižné a energické variace. Jeho trénink je zaměřen na osobnost tanečníka a jeho dispozice.“ Podobně zaměřené hodiny povede i Češka a rovněž mezinárodně uznávaná tanečnice Lenka Vágnerová.
O něco více „zábavnější“ a odlehčenější budou hodiny jazz-dance Mathieua Guilhaumona z Francie a hip-hopu Rakušanky Niny Kripas. „Nina i Mathieu jsou špičky svého oboru. Své specializaci obětují téměř veškerý volný čas. Oba se zdokonalují ve studiích v New Yorku, resp. v Los Angels. Ve srovnání s tím, co se učí běžně u nás a vydává se za kvalitu, jsou jejich hodiny ty nejlepší z nejlepších.“
Pro zkušenější a hloubavější tanečníky jsou určeny hodiny Martina Vraného (contemporary dance), Kataríny Vlniškové (Limon) a především Paula Ibeye z Londýna. Jeho styl východního tance Butoh, je v Čechách téměř neznámý a je otázkou na jak dlouho neznámý zůstane. „Butoh, nebo-li tanec temnoty, je jedním z hlavních výsledků vývoje moderního tance. Rozvinulo pohled lidí na tanec – co tanec je, nebo co může být. Původem ze 60. let z Japonska, vytvořilo butoh nové formy pohybu a vyjádření. Jeho silná obrazotvornost čerpá sílu z vnitřního pohybu, tělo se proplétá, stahuje, rozpíná. Jemnost, prudkost, pomalost, citlivost a nepohyblivost jsou jeho součástí. Tanečník butoh se snaží obnažit svou vnitřní duši, aby objevil utrpení i radost ze života. Obsahem Paulových workshopů není vytvořit nové vytrénované butoh-tanečníky; spíš tanečníkům pomáhá – přes fyzické a emocionální techniky butoh – doplnit jejich vlastní techniky, stejně jako vytvořit široký slovník pro svobodnější vyjádření myšlenek a nápadů.“
Divadelnějšímu a scéničtějšímu pojetí tance se pak budou ve svých hodinách věnovat ze Slovenska pocházející „Evropan“ Jozef Fruček v „neutral open proposition“ a Míša Doláková v lekcích pantomimy.
Festival nabízí rovněž lekce pro zpěváky/pěvce, herce a fotografy. Je výjimečný šíří svého záběru a věříme, že se zabydlí v letní festivalové nabídce i v dalších letech. Závěrem nám výkonná ředitelka festivalu Alena Pajasová řekla: „Je velkým luxusem pozvat do Čech takovou plejádu kvalitních pedagogů. Všichni do jednoho jsou stále aktivní na jevišti, o čemž vás přesvědčí ve večerních představeních paralelně probíhajících s uměleckými workshopy. Divadelní a taneční sezóna trvá 10 měsíců a tak pouze o prázdninách je šance, aby nám mistři svých profesí ukrojili něco málo ze svých zasloužených letních dovolených a prázdnin. Nenechte si proto ujít tuto výjimečnou příležitost.“
Info a přihlášky: www.proart-festival.cz nebo 604 12 12 16