Koalice představila projekt moderního nádraží v centru
Pondělí 2. října 2006 – Občanská koalice Nádraží v centru dnes představila projekt modernizace vlakového nádraží v centru Brna. Návrh zpracovaný odborníky na železniční stavitelství a urbanismus prokazuje, že moderní, kapacitně vyhovující nádraží s komfortním přestupním uzlem na místě stávajícího nádraží vybudovat lze. A to dokonce o více než čtvrtinu levněji, než v případě odsunutého nádraží. Návrh počítá s výstavbou nové odbavovací haly nádraží hned vedle budovy hlavní pošty. S provozem ve stávající historické hale se nadále počítá. Díky stavbě autobusového terminálu v sousedství se modernizované nádraží stane jedinečným přestupním uzlem mezi vlaky, autobusy a většinou brněnských tramvajových linek. Ve vzdálenosti sto metrů od nové nádražní haly vznikne také podzemní parkoviště pro 400 aut.
Záměr počítá s vymístěním nákladního železničního průtahu ze zóny jižní části města. Tím se plocha pro rozvoj Brna směrem na jih od centra zvětší o další hektary. Nádraží v centru se stane mostem mezi historickým centrem a novou moderní čtvrtí na jihu. Ta se stane atraktivní obchodní lokalitou, přinese nová pracovní místa i příležitosti pro bydlení.
Podle ekonomické studie nákladů na přestavbu brněnského železničního uzlu s nádražím v centru města by výstavba měla přijít na 16 miliard korun [1], což je více než o čtvrtinu méně než oficiální údaj o přestavbě s odsunutým nádraží (21,5 miliard korun) bez zahrnutí nezbytné městské infrastruktury. Projekt nádraží v centru nezpochybnitelně zlepší systém veřejné dopravy na Brněnsku, takže má větší šance na dostatečnou podporu z fondů EU.
Dnes zveřejněný návrh byl vytvořen ve spolupráci řady odborníků [2]. Urbanistickou studii připravil tým ing. Arch. Ivana Lejčara, dodržení všech potřebných technických norem železničních staveb potvrdil posudek zpracovaný firmou Chládek & Tintěra, Pardubice, a.s.
Návrh moderního nádraží v centru bude ode dneška k vidění pro širokou veřejnost na informačním stánku na Malinovského náměstí. Zde bude nepřetržitě až do 20. října. Koalice Nádraží v centru připravuje také dvě veřejné diskuse k návrhu: první pro odbornou veřejnost proběhne v pondělí 9. října, druhá pro širokou veřejnost pak o týden později, tedy 16. října.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, k tomu říká:
„Projekt moderního nádraží v centru, který zpracovali specialisté na železniční stavby, jednoznačně dokládá, že na stávajícím místě lze postavit kapacitně i technicky vyhovující nádraží. O tom, zda návrh komfortního přestupního uzlu a přilehlé atraktivní rozvojové zóny získá šanci stát se realitou rozhodnou občané v nadcházejících komunálních volbách.“
Podrobnosti:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, martin.ander@hnutiduha.cz
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice Nádraží v centru
Poznámky:
[1] náklady na přestavbu železničního uzlu Brno s moderním nádražím v centru města dle studie ing. Jiřího Kalčíka
Modernizace železnice v úseku Obřany – Modřice: 6,5 miliardy Kč
Nová hala nádraží a úpravy okolí: 2 miliardy Kč
Odstavné nádraží: 4,5 miliardy Kč
Přeložka a modernizace nákladního průtahu: 3 miliardy Kč
[2] Návrh byl zpracován týmem odborníků spolupracujících s koalicí Nádraží v centru:
dopravně-technologické řešení – Ing. Jiří Dukát, Ing. Otto Plášek, Ph.D., Ing. Václav Čermák, Tomáš Alter, Martin Robeš
urbanisticko-architektonický návrh – Ing. arch. Ivan Lejčar, ing. Arch. Petr Lédl
Reálnost projektu byla ověřena a potvrzena těmito studiemi:
Technické posouzení návrhu – firma Chládek a Tintěra, Pardubice, a.s.
Technologie železničního provozu – Institut Jana Pernera, o.p.s.
Železniční mosty – ing. František Menšík
Podzemní stavby – doc. Ing. Vladislav Horák, CSc.
Ekonomické náklady – Ing. Jiří Kalčík