Etno ve Staré Pekárně
Zítra začíná první koncert ze série Etno v Pekárně, přičemž cílem akce je přinést do dosud především bluesového a
rockového klubu nové, multikulturní hudební podněty. V uzavřené a relativně
pravidelné koncertní sérii (5 večerů, z toho 4x úterý, 1x sobota) se tak v
klubu Stará pekárna představí absolutní špičky české scény etnické hudby a
world music.út 1.3. – Klec (klezmer)
(Martin Šmíd – flétna, dopr. kytara, sólový zpěv ~ Štefan Čulík – el.
kytara, zpěv ~ Elmar Tausinger – klarinet ~ Karolína Vančurová – housle,
viola ~ Jiří Váňa – baskytara ~ Jana Modráčková – bicí, zpěv)
Skupina Klec patří mezi ty pražské partičky, jež zcela osobitě spojují folk, punk, pubrock, klezmer a balkánskou hudbu. Bez většího zájmu a podpory médií se o nich stejně ví a ve svém rodném městě pravidelně zaplňují sály. Klec je velmi zajímavou fúzí klezmeru, rocku a folku Instrumentace je postavena na nápaditosti, zajímavé kolektivní aranže s jedním, maximálně dvěma dominantními sólovými nástroji v písničce dokáží jednotlivé skladby poměrně výrazně odlišit. Autorsky jde o dílo zpěváka Martina Šmída, který kromě vlastních kompozic opatřil i židovské tradicionály svými novými, místy dokonce aktualizovanými českými texty.
út 8.3. – Gothart (Balkán)
(Janko “Mijaktič” Klíma – zpěv, cistra, kytara, gajdy, darabuka ~ Petko
“Mijaktič” Koláček – zpěv, klarinetino, příčná flétna, cistra ~ Helena
“Mijaktič” Koláček – zpěv, housle ~ Veronika “Mijaktič” Neundorf – zpěv,
violová fidula ~ Marko “Mijaktič” Vojtěch – zpěv, akordeon ~ Karlo
“Mijaktič” Zich – zpěv, baskytara, kontrabas ~ Bety “Mijaktič” Josefy –
zpěv, davul, darabuka ~ Mitko “Mijaktič” Stančík – bicí ~ Svatko Vojič –
zvuk)
Od roku 2000 hraje Gothart romskou, sefardskou a především balkánskou hudbu – původně čistě středověký repertoár byl tehdy obohacen o nové podněty etnické hudby a world music. V úpravách písní z Bulharska, Makedonie a Kosova jsou navíc patrny vlivy orientální hudby. Další písně “rodiny Mijaktič” pocházejí z Albánie, Řecka, Srbska, Rumunska, Maďarska a Bulharska. Vše v brilantní interpretaci a v původním jazyce. Gothart hraje hudbu z oblastí, kde se střetávají vlivy tří kultur a tří církví: ortodoxní, katolické a muslimské. Ať už je jeho hudba v jakémkoli tempu či stylu, pokaždé je z ní cítit vášeň, temperament a na ostří nože vyhrocené city.
Více viz: www.gothart.cz
út 22.3. – Neočekávaný dýchánek (šraml)
(Zuzana Hanzlová – příčná flétna, zpěv ~ Antonín Hluštík – elektrická
kytara, zpěv ~ Michal Šmíd – akordeon, akustická kytara, zpěv ~ Jaroslav
Richter – mandolína ~ Michal Hroza – saxofon, klarinet ~ Jan Vondryska –
trubka ~ Ondřej Tichý – kontrabas ~ Petr Kadaník – bicí)
Pubfolk s prvky klezmeru, balkánského folklóru, pouličních popěvků a hospodských odrhovaček. Kořeny dýchánku směřují ke Clash, Pogues a Tomu Waitsovi.
Neočekávaný dýchánek potvrzuje, že i v současné taneční době neztrácejí na svém kouzlu jednoduché lidové a hospodské nápěvy na přitažilovsti – ba naopak. Nová deska “Dýchánku” nazvaná Plod je oproti debutu neučesanější a syrovější; přesto neopouští základní syžet kapely – naturalisticky živelný, leč čistý alt Zuzany Hanzlové, charakteristický akordeon Michala Šmída či rockové kytarové riffy Tondy Hluštíka. A samozřejmě – baladicky laděné texty a veršovánky. (Právo 28.7. 2003)
Fascinace oblastními tanečními soubory druhé poloviny 20. století, dávnější kramářskou písní, českou venkovskou dechovkou, elektrizujícími kytarovými riffy rockerů, ale i ruskou dumkou, balkánsky plnokrevným “třasákem”, židovskou muzikou a nespočtem dalších podnětů startuje rytmický motor Neočekávaného dýchánku na plné obrátky.
(I. Hartman, UNI 5/03)
út 29.3. – Ziriab (arabská hudba)
(Mouin Abu Chahine – zpěv ~ Marwan Alsolaiman – arabská loutna, perská
loutna oud, arabská flétna, tamburína, zpěv ~ Haitham Farag – bicí nástroje,
darbuka, zpěv)
Skupina vznikla v roce 1997. Název kapely, kterou tvoří Syřan, Libanonec a Egypťan, znamená údajně v arabštině 1) zlato, 2) malého ptáčka, 3) jméno slavného arabského zpěváka, který kdysi po dlouhém putování skončil na Pyrenejském poloostrově (v maurské Andalusii). Ziriab hraje tradiční arabskou hudbu z mnoha různých zemí a regionů. Skladby ale soubor přearanžoval do modernějšího harmonického pojetí, než ve kterém byly původně napsány. Je to vlastně takový Al-Yaman unplugged…
so 2.4. – Ahmed má hlad (balkán)
(Laura Kopecká – zpěv ~ Andrej Novik – zpěv ~ Michal Hroza – klarinet,
saxofon, zpěv ~ Mikuláš Kroupa – klarinet, zpěv ~ Jan Žemlička – el. kytara
~ Daniel Hůle – ak. kytara, akordeon, zpěv ~ Štěpán Černoušek – baskytara ~
Filip Hrubý – bicí)
Ahmed má hlad se orientuje na nostalgii i energii východního hudebního elementu od oděských chuligánů a polsko-ukrajinských židovských klezmerů až k neúnavným balkánským fanfarónům. Hlavním přínosem kapely je, že umožňuje českému publiku slyšet naživo tento lehce exotický styl.
(P. Klusák, Týden 43/2004)
Já se těším, rozhodně jdeme.