Aktivně proti předsudkům a rasismu, 15. – 23. března
S datem 21. března se každoročně pojí Mezinárodní den za odstranění rasové diskriminace. Valné shromáždění OSN vyhlásilo tento svátek za výroční den brutálního potlačení pokojné demonstrace proti apartheidu v jihoafrickém městě Sharpeville (21. 3. 1960), při kterém policisté zastřelili 69 lidí. Mezinárodní den za odstranění rasové diskriminace se tak stal symbolickou připomínkou všech snah za odstranění xenofobie a rasismu kdekoliv ve světě.
Pro připomenutí tohoto výročí se na dvě stě organizací zapojuje do celoevropské kampaně European-Wide Action Week Against Racism (Evropský týden proti rasismu), letošním mottem je „Colour Your Picture“.
„V rámci této kampaně připravilo Muzeum romské kultury týden workshopů, přednášek, filmových projekcí a aktivit pro žáky a studenty s tématy rasismu, lidských práv, diskriminace, uprchlictví, předsudků, Romů a dalších etnických menšin“, sdělila nám lektorka Muzea romské kultury Martina Francová. Nabídka je určena pro mateřské, základní a střední školy.
Podrobný program:
10:00-11:30 Ukrajinci.czUrčeno pro 8. a 9. tř. ZŠ nebo SŠ. Lekce k tématu diskriminace na základě etnického původu. Shlédneme krátký film o osudu dvou Ukrajinců v České republice, seznámíme se s pozadím imigrace Ukrajinců do ČR a pokusíme se identifikovat hlavní stereotypy vztahující se k ukrajinské menšině. Součástí lekce bude také malý kvíz osvětlující některé mýty o Ukrajině.Připraveno podle výukového programu Naši sousedé.
13:00-14:00 Interaktivní workshop – „Jaké je to být uprchlíkem?“ Určeno gymnázia/SŠ. Zajišťuje o. s. Nesehnutí.Workshop seznámí studenty a studentky zábavnou formou s lidskými právy uprchlíků a s problémy, se kterými se potýkají ve světě i v ČR. První částí workshopu je tzv. „hra na uprchlíky“. Všichni účastníci a účastnice hry musí čelit simulovaným situacím, kterým musí ve skutečnosti čelit uprchlíci – vytržení z domácího prostředí, ztráta majetku a blízkých osob, lhostejnost úřadů, jazykové a kulturní bariéry atd. Po skončení hry vždy následuje její zhodnocení, vysvětlení jednotlivých situací. Volně naváže beseda o uprchlictví a souvisejících tématech.
10:00–12:00 O výcviku vodících psůUrčeno žákům ZŠ.Zajišťuje o. s. Vodící pes.Naše předsudky se zdaleka netýkají jen etnických menšin, ale třeba také mentálně či fyzicky handicapovaných. Povídání o tom, jak může být vodicí pes pomocí nevidomému člověku zprostředkuje nevidomá slečna se svým psem. Ukáže, co vše společně zvládnou. Povykládáme o tom, kteří psi se cvičí, jak výcvik probíhá, a jak se z neposlušného štěňátka stane poslušný vodicí pes.
10:00–12:00 To všechno z lásky Program určený pro SŠ.Po shlédnutí stejnojmenného filmu Tomáše Kudrny (ČR / 2004 / 27 min) o třech ženách, které se staly oběťmi domácího násilí, následuje beseda s pracovnicí Intervenčního centra SPONDEA Janou Levovou o rozšířeném a současně nejméně kontrolovaném druhu násilí. Dozvíme se, co je a co není domácí násilí, že oběťmi nejsou zdaleka jen „slabé“ ženy, kam se obrátit pro pomoc, jak jednat v případě podezření, že se v našem okolí domácí násilí děje aj.
12:00-13:30 Můžeme se domluvit? Určeno pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ nebo studenty SŠ.Interaktivní formou se společně zamyslíme nad příčinami problematického soužití Romů a neromů v naší společnosti, tak jak je vidí Romové a jak je vnímá majoritní společnost. Studenti se pokusí navrhnout řešení, která by mohla současnou situaci zlepšit.
11.00-12.00 Interaktivní workshop – „Jaké je to být uprchlíkem?“ Určeno gymnázia/SŠ. Zajišťuje o. s. Nesehnutí.Workshop seznámí studenty a studentky zábavnou formou s lidskými právy uprchlíků a s problémy, se kterými se potýkají ve světě i v ČR. První částí workshopu je tzv. „hra na uprchlíky“. Všichni účastníci a účastnice hry musí čelit simulovaným situacím, kterým musí ve skutečnosti čelit uprchlíci – vytržení z domácího prostředí, ztráta majetku a blízkých osob, lhostejnost úřadů, jazykové a kulturní bariéry atd. Po skončení hry vždy následuje její zhodnocení, vysvětlení jednotlivých situací. Volně naváže beseda o uprchlictví a souvisejících tématech.
Lucie Kořínková