Premiéra hudebního dokumentu U sta Bromů
Po stopách legendárního jazzového kapelníka Gustava Broma a jeho orchestru se vydává nový dokument brněnského studia České televize. Pořad U sta Bromů vysílá program ČT2 v sobotu 28. června 2008 od 22 hodin. Režie Pavel Jirásek, dramaturg Vladimír Strakoš.
Na 4. MFF evropského umění Arts&film 2008 v Telči dokument získal Cenu České inspirace za originální tvůrčí přístup.
Úsměvné pátrání dvou jazzových detektivů po stopách legendárního jazzového kapelníka Gustava Broma a jeho orchestru je klíčem k dokumentu, jehož protagonisty jsou kromě všech „podezřelých účastníků historie“ také režisér Pavel Jirásek a dramaturg Vladimír Strakoš.
Hudební dokument „U sta Bromů“ je založen na pátrání dvou jazzových detektivů Pavla Jiráska a Vladimíra Strakoše, kteří postupně odhalují jedinečnost Orchestru Gustava Broma mezi ostatními jazzovými big bandy své doby. V jejich pátrání byl shledán brněnský soubor jako zvláštní fenomén představující po většinu své existence výjimečnou hudbení instituci založenou díky mladickému entusiasmu mladého Gustava Broma již v roce 1940. Připomíná zejména éru šedesátých let, kdy byl orchestr hodnocen americkými jazzovými kritiky jako jeden ze šesti nejlepších jazzových ansámblů na světě.
Po mnoha letech nabízí snímek výběr z televizních archivů v rozpětí od padesátých let do současnosti a před kameru přivádí žijící hvězdy orchestru, kterými byly například zpěvačky Jarmila Veselá, Helena Blehárová, nestor souboru, trumpetista a skladatel Jaromír Hnilička a mnoho dalších. Dokument sice reflektuje Bromovskou historii chronologicky, není však pouze historiograficky naučným průřezem. Snaží se všemožnými prostředky o navození atmosféry let minulých. Na pozadí „kultury minulosti“ vystupuje na povrch především jakási ontologická zkušenost společnosti oné doby, jež se dnes nemusí již nacházet v naší paměti. Proto se detektivové stylizací snaží přiblížit zjednodušené představě o průměrném člověku konce šedesátých a začátku sedmdesátých let 20. století. Pokouší se napodobit jeho rétoriku, gesta i vzhled. To vše s nadsázkou, jež nakonec nebyla vzdálená ani členům dnes již legendárního Orchestru Gustava Broma. Televizní pátrání končí vznikem souboru Gustav Brom Big Band pod vedením Vladimíra Valoviče, jenž převzal definitivně dirigentskou taktovku po smrti kapelníka v roce 1995.
Výběr z vyšetřovacího protokolu:
název snímku: U sta Bromů
forma: úsměvný dokument o vážných věcech
stopáž: 57/70 minut
lokace natáčení: Brno, Ostrava, Praha, Rožnov pod Radhoštěm, Velké Karlovice, Bratislava, Štrba, Štrbské Pleso, Ostratice
termín natáčení: listopad 2007 – leden 2008
premiéra: 28. června, ČT2, 22:00
časové ohraničení: zejména 1940 – 1995
cíl: reflexe umělecké tvorby OGB, komparace výchozích podmínek pro existenci big bandu před a po roce 1989, objasnění jednotlivých uměleckých etap orchestru
speciální detektivní úkol: evidence žijících členu orchestru
vyslech podstoupili: Jarmila Veselá, Jaromír Hnilička, Mojmír Bártek, Zdeněk Novák, Günter Kočí, Helena Blehárová, Milan Černohous, Max Wittmann, Jan Beránek, Milan Vidlák, Jozef Novan, Jiří Vanýsek, a další.
Jazzoví detektivové: Pavel Jirásek, Vladimír Strakoš
dramaturgie: Vladimír Strakoš
zvuk: Ladislav Ježek
kamera: Petr Vejslík
střih: Pavel Stříbrný
scénář a režie: Pavel Jirásek
Na podzim roku 2007 bylo po osobě Gustava Broma (nar. 1921) vyhlášeno celostátní televizní pátrání s cílem odhalit letitého pachatele závadné činnosti, totiž šíření „hudby duševní bídy“, jak byl jazz často nazýván zejména v 50. letech 20. století. Na základě věrohodného svědectví dva zástupci televizního média v rolích jazzových detektivů zhodnotili, že Gustav Brom skutečně zesnul v roce 1995 v Brně. Pátrání však nebylo zastaveno. Jazzoví detektivové režisér Pavel Jirásek a dramaturg Vladimír Strakoš, řádně maskováni dobovým šatem, špiónsky infiltrovali mezi hledané osoby a vyšetřují okolnosti vedoucí představitele pracující inteligence k této podvratné činnosti. Díky pionýrskému úsilí těchto dobrovolníků se podařilo vypátrat několik zástupců tzv. „Bromovců“, již jsou buď pohřešováni v obci brněnských jazzmanů anebo naopak prokazatelně recidivují v šiření imperialistické hudební kultury. Jejich stopy nás zavedly na spiklenecká místa brněnské i mimobrněnské provenience. Pátrání začíná na Beethovenově ulici v redakci Českého rozhlasu Brno. Pokračuje domovní prohlídkou soukromých bytů zástupců tzv. „Bromovců“ a jejich sympatizantů a končí ohledáním místa činu ve slovenských Tatrách, kde Orchestr Gustava Broma často pobýval a těšil se značnému zájmu místních potápek a pásků. Výsledky detektivního hledání jsou připomínkou toho, jak velkolepé byly možnosti tvorby kulturních hodnot v socialistické společnosti. Pod tíhou výpovědí svědků se televizní detektivové snaží také vyvrátit některé mýty, jimiž byl orchestr obestřen. Například není pravdou, že by Bromův soubor založený již v roce 1940 hrál vždy pouze do rytmu našim pracujícím. Na základě hypotéz kulturních kriminalistů, kterými jsou rozhlasový redaktor Max Wittmann a hudební publicista Jan Beránek, bylo provedeno šetření odhalující jasné známky nekalé pseudoumělecké činnosti v Orchestru Gustava Broma. Za hlavní viníky byli označeni skladatelé formalistického typu Pavel Blatný, Jaromír Hnilička, Mojmír Bártek, Josef Blaha, Milan Vidlák a další. Hudba, která pokazila naši slovanskou lidovou písničku, hudba reakčního Západu, se bohužel zaryla hluboko do duší naší pracující třídy, kde napáchala obrovské škody. Naštěstí se džez a swing na konci sedmdesátých let dokázal oprostit od kopírování západnických vzorů a převtělil se do důstojné podoby hudby lahodící uchu pokrokové socialistické společnosti. To vše s našimi předními umělci Helenou Vondráčkovou a zasloužilým umělcem Karlem Gottem za doprovodu Orchestru Gustava Broma, souboru, který se již tehdy snažil o nápravu své reputace. Tentokrát jinak, než aby o něm psal zahraniční imperialistický tisk z U.S.A., jako tomu bylo v šedesátých letech. Televizní detektivní kancelář Pavla Jiráska a Vladimíra Strakoše nakonec dokončila pátrání s uspokojením a předává případ jazzových recidivistů Ministerstvu kultury k dalšímu prošetření. Závěrem je třeba konstatovat, že nikdo z okruhu podezřelých nebyl zatčen ani zraněn!