Premiéra inscenace Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea
Představení inspirované tématem základního evropského mýtu o cestě a návratu domů tak završí sezonu, která se pokoušela ohledávat fenomén člověka unikajícího, hledajícího, překračujícího hranice, člověka, který na složitou dobu mnoha možných alternativ a nepřeberného množství možností, na pozdní dobu nekonečného množství pravd a existenciální krize plynoucí z takové situace reaguje útěkem do vlastních světů, do světa virtuality nebo do neznáma.
Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea je ale také zároveň pandantem k první inscenaci letošní sezony Jsem Kraftwerk!, ve které herecká skupina pod vedením Viktora Anděla odchází do staré nefunkční elektrárny dělat divadlo jinak a po svém a připravuje tam své první představení: moderní verzi Odyssea. V Klimáčkově příběhu však z představení této fiktivní herecké skupiny nevidíme ani minutu…
Výchozí téma, Odysseovo desetileté bloudění na cestě domů za svou královnou, je v nové inscenaci HaDivadla variováno a metamorfováno do ryzí současnosti, jejíž realita je stále častěji ovlivňována, přesouvána, či úplně žita v realitě virtuální.
Toužíme po uplynulém v čase, místě a životě…, ale není to trochu pošetilé? Již Albert Einstein objevil, že čas plyne jen jedním směrem. Život plyne…
Svět internetu již není doménou pouze mladých lidí. Vody tohoto virtuálního oceánu brázdí i mnoho osamělých srdcí starší generace.
Ústřední manželský pár se také vydává na svou Odysseiu, aby našel cestu domů. Po cestě naráží na svůdné Sirény. Proplouvá mezi Skyllou a Charybdou. Podléhá čarovné Kirké či Kalypsó. Rozmlouvá s Teiresiem. Při chatování si vyslechne žárlivé scény Othella, bude tesknit po ztraceném domově či mládí ve stylu Čechova a potká mnoho Krappů, Hammů či Clovů neboť internet a divadlo často jedním jsou. Maskuje a demaskuje své udatné reky, kteří jsou alespoň pro prchavý okamžik tím, kým být touží. Jsou ve světě, který je jejich, i když je jen smyšlený.
Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea je první prací významných tvůrců mladší divadelní generace v Brně. Režijní tandem SKUTR pracuje originálním a v kontextu českého divadla ojedinělým způsobem. Kombinuje tanec, pohyb, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text a zvuk a vždy vychází z inspirace určitým tématem a lidmi, kteří na něm pracují. Jejich představení se pravidelně zúčastňují mezinárodních divadelních festivalů po celém světě, mimo jiné prestižního festivalu Fringe v Edinburgu, a například představení La Putyka reprezentovalo současné české divadelní umění na Světové výstavě EXPO 2010 v Šanghaji.
Jan Havlice, dramaturg HaDivadla
Lucie Drlíková