Otevřený dopis proti zdražování MHD v Brně

  • Dopis vyjadřuje stanovisko důležité části brněnské veřejnosti proti zamýšlenému zdražování jízdného MHD v Brně.
  • O zdražování brněnského MHD budou radní jednat v úterý 28.6.2011.


    Vážený pane primátore, vážení radní a zastupitelé města Brna,

    Z oficiálních dokumentů je zřejmé, že má dojít k navýšení cen jízdného městské
    hromadné dopravy v Brně platnému od 1.1.2012. Návrh pracuje se dvěma variantami,
    přičemž každá z nich znamená u předplatných jízdenek měsíčních zdražení na úroveň
    hlavního města Prahy. Předpokládaná změna výnosů v roce 2012 oproti roku 2011 je pak
    63 mil. Kč.

    Tato částka je vysvětlována objektivními změnami ve struktuře nákladů
    Dopravního podniku města Brna, jako je zvýšení cen pohonných hmot, inflace, změna
    tarifu DPH apod. Je-li tato částka vícenákladů skutečně shledána objektivní, rozhodně
    NESOUHLASÍME, aby byla kompenzována zvýšením jízdného MHD Brně. Naopak
    alternativu vidíme v adekvátní sumě z městského rozpočtu, a to zejména z těchto důvodů:

    1. Stávající jízdné považujeme z hlediska ceny za již nyní limitní. Je velmi reálný
    scénář, kdy obyvatelé města Brna budou hledat alternativy v dopravě, přičemž za
    velmi pravděpodobnou lze předpokládat volbu osobní automobilové dopravy, spíše
    než např. bicyklu. Úbytek cestujících pak bude vyvolávat potřebu dalšího zvyšování
    cen (efekt spirály).

    2. S potenciálním navýšením automobilové dopravy souvisí zásadní hledisko zdravotní
    a ekologické. Dle tiskové zprávy Centra pro životní prostředí a zdraví č. 05/2011 ze
    3. března 2011 byla již v tomto roce v Brně překročena kvóta pro zamoření ovzduší
    prachem. A to tak, že již na konci února byl vyčerpán počet dní za celý rok, po které
    smí být legálně překročen denní limit pro polétavý prach (PM10). Brno se tak letos
    zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší škodlivinami
    znečištěné více než připouští platná evropská směrnice o ovzduší. Vdechování prachu
    má zásadní negativní vliv na frekvenci a průběh zánětlivých onemocnění plic, působí
    také negativně na srdečně-cévní systém a zvyšuje úmrtnost.

    3. Je spravedlivé, aby se na shora zmiňovaných nákladech DPMB podíleli jak lidé
    používající pravidelně MHD, tak lidé volící automobilovou dopravu. Druhým
    jmenovaným zajišťuje kvalitní MHD kromě snižování zdravotních a ekologických
    rizik také komfort v dobré průjezdnosti komunikací a minimalizaci dopravních zácp.

    4. Z hlediska priorit a funkcí, které by městský rozpočet měl naplňovat, pokládáme za
    správné, aby tento byl použit právě ke kompenzaci objektivně zvýšených nákladů
    DPMB, než např. na dotování nového wellness centra na Kraví hoře. 63 milionů pro
    DPMB mohlo být kompenzováno např. z divident Tepláren Brno. Čili je patrné, že
    peníze vyšetřit lze. Navrhujeme také uvažovat o zavedení mýtného do centra města
    (příp. vybraných částí města) s tím, že vybrané peníze budou použity také pro
    financování MHD. Některá města, např. Stockholm takto postupují.

    5. Navýšíme-li jízdné zamýšleným způsobem, dostáváme se na ceny jízdného v hlavním
    městě Praze, a to při neskonale horším standardu služeb pro občany vzhledem
    k velikosti a typu obou měst. DPMB z tohoto srovnání vychází zřetelně hůře.Městská hromadná doprava v Brně funguje dobře, zcela jistě nadstandardně
    v porovnání s mnohými městy stejné kategorie v Západní Evropě. Nevzdávejme se jí –
    navíc dobrovolně – jednalo by se o nevratný krok!

  • Jakub Houška o.s. Arbesova
  • Lukáš Lyer o.s. Nesehnutí
  • Matěj Hollan o.s. Brnění
  • Jana Konečná o.s. Pro Kohoutovice
  • Vladimír Dzurja o.s. FK Nový Lískovec
  • Jitka Hrušková o.s. Horní náměstí (Brno-Bystrc)
  • Aleš Holík o.s. Občané pro Medlánky
  • Patrik Doležal Česká pirátská strana
  • Karla Hofmannová o.s. Majdalenky
  • Marie Špačková o.s. Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-
    Bosonohách

  • Pavel Bína o.s. obyvatel Divišovy čtvrti
  • Michal Košut o.s. Obzor Lesná
  • Stanislav Kutáček o.s. Autonapůl
  • Martin Maleček o.s. Ježkova
  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.