Otevřený dopis proti zdražování MHD v Brně
Vážený pane primátore, vážení radní a zastupitelé města Brna,
Z oficiálních dokumentů je zřejmé, že má dojít k navýšení cen jízdného městské
hromadné dopravy v Brně platnému od 1.1.2012. Návrh pracuje se dvěma variantami,
přičemž každá z nich znamená u předplatných jízdenek měsíčních zdražení na úroveň
hlavního města Prahy. Předpokládaná změna výnosů v roce 2012 oproti roku 2011 je pak
63 mil. Kč.
Tato částka je vysvětlována objektivními změnami ve struktuře nákladů
Dopravního podniku města Brna, jako je zvýšení cen pohonných hmot, inflace, změna
tarifu DPH apod. Je-li tato částka vícenákladů skutečně shledána objektivní, rozhodně
NESOUHLASÍME, aby byla kompenzována zvýšením jízdného MHD Brně. Naopak
alternativu vidíme v adekvátní sumě z městského rozpočtu, a to zejména z těchto důvodů:
1. Stávající jízdné považujeme z hlediska ceny za již nyní limitní. Je velmi reálný
scénář, kdy obyvatelé města Brna budou hledat alternativy v dopravě, přičemž za
velmi pravděpodobnou lze předpokládat volbu osobní automobilové dopravy, spíše
než např. bicyklu. Úbytek cestujících pak bude vyvolávat potřebu dalšího zvyšování
cen (efekt spirály).
2. S potenciálním navýšením automobilové dopravy souvisí zásadní hledisko zdravotní
a ekologické. Dle tiskové zprávy Centra pro životní prostředí a zdraví č. 05/2011 ze
3. března 2011 byla již v tomto roce v Brně překročena kvóta pro zamoření ovzduší
prachem. A to tak, že již na konci února byl vyčerpán počet dní za celý rok, po které
smí být legálně překročen denní limit pro polétavý prach (PM10). Brno se tak letos
zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší škodlivinami
znečištěné více než připouští platná evropská směrnice o ovzduší. Vdechování prachu
má zásadní negativní vliv na frekvenci a průběh zánětlivých onemocnění plic, působí
také negativně na srdečně-cévní systém a zvyšuje úmrtnost.
3. Je spravedlivé, aby se na shora zmiňovaných nákladech DPMB podíleli jak lidé
používající pravidelně MHD, tak lidé volící automobilovou dopravu. Druhým
jmenovaným zajišťuje kvalitní MHD kromě snižování zdravotních a ekologických
rizik také komfort v dobré průjezdnosti komunikací a minimalizaci dopravních zácp.
4. Z hlediska priorit a funkcí, které by městský rozpočet měl naplňovat, pokládáme za
správné, aby tento byl použit právě ke kompenzaci objektivně zvýšených nákladů
DPMB, než např. na dotování nového wellness centra na Kraví hoře. 63 milionů pro
DPMB mohlo být kompenzováno např. z divident Tepláren Brno. Čili je patrné, že
peníze vyšetřit lze. Navrhujeme také uvažovat o zavedení mýtného do centra města
(příp. vybraných částí města) s tím, že vybrané peníze budou použity také pro
financování MHD. Některá města, např. Stockholm takto postupují.
5. Navýšíme-li jízdné zamýšleným způsobem, dostáváme se na ceny jízdného v hlavním
městě Praze, a to při neskonale horším standardu služeb pro občany vzhledem
k velikosti a typu obou měst. DPMB z tohoto srovnání vychází zřetelně hůře.Městská hromadná doprava v Brně funguje dobře, zcela jistě nadstandardně
v porovnání s mnohými městy stejné kategorie v Západní Evropě. Nevzdávejme se jí –
navíc dobrovolně – jednalo by se o nevratný krok!
Bosonohách