Výstava Design by Bořek Šípek
Světoznámý architekt a designér Bořek Šípek (1949) se od počátku své tvorby věnuje práci se sklem. První zkušenosti získal od svého strýce, sklářského mistra René Roubíčka. V roce 1968 odešel Šípek jako devatenáctiletý do Německa, kde vystudoval architekturu a filozofii. Po přesídlení do Nizozemska se začal zabývat návrhy nejrůznějších staveb a interiérů. První výrazné úspěchy zaznamenal Bořek Šípek počátkem osmdesátých let, kdy se o jeho práci začala zajímat nejprestižnější italská designérská firma Driade. Strmě stoupá zájem o jeho práci, přibývá návrhů na spolupráci s vyhlášenými firmami. Vznikají návrhy jídelního souboru pro Sevres, podílel se na realizaci Muzea moderního umění v Den Boschi v Nizozemsku, navrhl tak prestižní budovu, jako je opera v japonském Kyotu, v Tokiu pomohl realizovat obchodní dům Ginza. Realizuje vybavení několika známých obchodů – mezi ně bezesporu patří butiky módního návrháře Karla Lagerfelda v Paříži. Francouzská vláda mu udělila Rytířský kříž za zásluhy o umění a literaturu.
Po návratu Šípka do vlasti se stal – v duchu své původní sklářské profese – spoluzakladatelem dnes již slavné sklářské firmy Ajeto s dílnami v Novém Boru a Lindavě. Původním záměrem bylo vytvoření malého sklářského studia, které by se specializovalo na výrobu exkluzivních uměleckých zakázek, a to nejen podle návrhů Bořka Šípka, ale i podle návrhů dalších designérů a umělců. V devadesátých letech se jako blízký přítel prezidenta Václava Havla stal hlavním architektem Pražského hradu. Tehdy ve sklárně Ajeto vznikaly pro reprezentativní prostory Hradu pod vedením architekta unikátní lustry a další svítidla, vázy, soubory nápojového skla, skleněné součásti nábytku a další interiérové vybavení. Vzniklo také několik oficiálních skleněných darů, které Václav Havel využíval na svých zahraničních návštěvách. V mnohých státnických i panovnických rodinách jsou skleněná díla Bořka Šípka součástí jejich interiérů. Jeho díla vlastní i mnoho zahraničních a domácích umělců – Mick Jagger, Bob Dylan, Karl Lagerfeld, Jean Paul Gautier, vedle Václava Havla Marta Kubišová, Jan Tříska, Michael Kocáb, Halina Pawlovská, Jan Saudek a celá řada dalších osobností.
Mezi zajímavé zakázky patřil bezesporu kompletně Šípkem navržený architektonický projekt výstavního pavilonu ŠKODA v německém Wolfsburgu pro Světovou výstavu EXPO 2000, pro který sklárna v Lindavě zhotovila velká svítidla, skleněné interiérové díly a další prostorové instalace. Zajímavý a současně prestižní byl projekt na vybavení VIP prostor ruzyňského letiště, nazvaný Crystal Lounge. V letech 2000 a 2001 vznikly návrhy a realizace zhruba dvou stovek skleněných objektů, které byly určeny pro exkluzivní společenské prostory dvou nejmodernějších zámořských lodí Carnival Pride a Carnival Spirit. Pro zrekonstruovanou budovu opery v Bělehradu vytvořil centrální lustr – jeho parametry jsou obdivuhodné: délka 15 metrů, šířka přibližně 3,5 metru a sestaven je celkem ze 400-450 skleněných dílů.
V roce 2004 oslovili Šípka pracovníci slavné designové německé značky ROSENTHAL s nabídkou spolupráce. Následně vznikly tematicky obsáhlé a velmi úspěšné kolekce Rosengarden 2004, na které navazovaly další realizace. Série efektních, technicky náročných a propracovaných objektů jsou prodávány v rámci limitovaných a číslovaných kolekcí. Limitovanou kolekci nástěnného porcelánového svítidla nazvaného Křehký představil Šípek také v Praze na Designbloku 2008.
V témže roce 2008 se Bořek Šípek podílel na instalování první výstavy českých umělců v čínském Pekingu. V dalším čínském městě, v Šanghaji, se mu dostalo významné pocty – bylo mu umožněno postavit si vlastní galerii podle svého návrhu a vystavovat v ní svá nejlepší díla. Taková nabídka není v dnešním světě vůbec běžná a svědčí o Šípkově mimořádném postavení mezi současnými světovými designérskými veličinami. Šípkovo designerské dílo, obdivované pro extravagantní tvary a hravou barevnost, je však zastoupeno rovněž v předních světových muzeích – v Düsseldorfu, Londýně, Paříži, Amsterodamu, v New Yorku a samozřejmě i v Praze.
V neposlední řadě nesmíme opomenout Šípkovu spolupráci s Českou televizí, pro niž navrhl cenu do soutěžního pořadu se zaměřením na historii O korunu krále Karla a Cenu Thálie, kterou uděluje herecká asociace České republiky za mimořádné výkony dramatickým umělcům. Velmi záslužná a podnětná je také Šípkova pedagogická činnost – v devadesátých letech působil na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, poté na Vysoké škole užitých umění ve Vídni. V posledních letech je děkanem Fakulty architektury Technické univerzity v Liberci.
Bořek Šípek existuje rád neomezován. Při své práci cestuje z jednoho konce světa na druhý, poznává neustále nová kulturní a společenská prostředí, ze kterých čerpá mnohou inspiraci. Přes tuto kulturní rozmanitost si však vytvořil svůj vlastní, originální a na první pohled rozpoznatelný styl. Svoji vlastní radost z tvorby předává skrze objekty každému, jehož otevřená mysl se nebrání přijímání nových myšlenek a existenci nápadů.
Doprovodný program k výstavě Design by Bořek Šípek pro školy a zájmové skupiny:
Prohlídka výstavy s animačním programem na téma uměleckého sklářství (7. 10. – 23. 12. 2011).
Vhodné pro 1. a 2. stupeň ZŠ, pro SŠ.
Barbora Svátková
Muzeum města Brna každoročně pořádá v královské kapli hradu Špilberku výstavu z díla známých českých sklářských výtvarníků. V minulých letech jsme měli možnost zde prezentovat díla v zahraničí uznávaných umělců, jako jsou Jiří Šuhájek, Jan Exner či Vladimír Klein. Tyto výstavy se těší vždy velkému zájmu veřejnosti.
Michaela Budíková