Přes 70 procent studentů brněnské žurnalistiky dostává na praxi pracovní nabídku
Z toho je patrné, že brněnští studenti nejsou pro redakce přítěží, ale naopak posilou. Šéfredaktoři to vyjadřují i ve svých slovních hodnoceních. Zde jsou některá z letošního jara:
Praktikantka přicházela s vlastními tématy, vnášela do nich i svůj netradiční pohled a zpracovala je velmi kvalitně.
Student byl redakci velmi vítaným a značným přínosem. Například ve dnech, kdy byl někdo z kolegů nemocný či na dovolené, zastal jeho místo velmi zdatně a prakticky se stal řádným členem redakce.
Praktikantka od počátku projevovala zájem osvojit si co nejvíce dovedností a vyzkoušet různé typy redakční práce. Sama se hlásila o nové úkoly, nabízela možná témata ke zpracování a hlásila se také o prezentování vlastních příspěvků v živém vysílání. Dobrovolně se podílela i na dalších činnostech rádia.
Kladně hodnotí praxi i samotní studenti v anonymních dotaznících, které vyplňují po skončení praxe:
Na praxi jsem využila vědomosti a hlavně dovednosti ze školy a dále si je mnohonásobně rozšířila.
Naučil jsem se pracovat samostatněji a rychleji, najít a využít relevantní informace, komunikovat s lidmi.
Praxe mi pomohla získat objektivní praktický náhled na žurnalistickou práci.
Z dotazníků vyplňovaných šéfredaktory i z anonymních dotazníků studentů vyplývá, že model studentských praxí, jež na katedře funguje od roku 2006, je přínosem pro studenty i média. Studenti se na praxi plně zapojují do chodu redakcí a mohu si ujasnit, zda se po absolutoriu chtějí věnovat žurnalistice nebo svému druhému oboru (každý student totiž studuje dva obory – k mediálním studiím a žurnalistice to může být například sociologie nebo psychologie).
Celkově (za období 2006–2012) hodnotí studenti praxi v anonymních dotaznících průměrnou známkou 1,76 (hodnotili jednotlivé dotazy na stupnici 1 až 5, kdy 1 je nejlepší a 5 nejhorší), takže kritický pohled je spíše výjimkou. Ještě lépe hodnotí praxi šéfredaktoři – průměrem 1,29. Úroveň materiálů, jež studenti tvoří, zhodnotili šéfredaktoři průměrem 1,65. Praktikanti jsou také přínosem pro redakce – podle šéfredaktorů ho vyjadřuje známka 1,36.
Studenti prostřednictvím dotazníků také kladně hodnotí užitečnost studia na katedře pro praxi (celkový průměr vychází na 1,97). Rovněž praktický přínos praxe pro ně samotné hodnotí studenti velmi vysoko, průměrem 1,48. Povinnou dvanáctitýdenní praxi v lokálních, regionálních i celostátních redakcích deníků, v rozhlasu i v televizi musí studenti absolvovat od roku 2006. Praktikovat mohou v tuzemsku, ale i v zahraničí.
Celkem do jara 2012 tento typ praxe absolvovalo 371 studentů, z toho 156 v redakcích společnosti VLP, 195 v redakcích jiných médií a 20 (počítáme-li také částečnou praxi studentky v Turecku) v zahraničí (6 v Německu, 4 v Belgii, 1 v Turecku, 1 v Polsku a 8 na Slovensku). V současné době (18. června) nastupuje na praxi dalších 54 studentů letního termínu praxe (z toho 26 do VLP), v září pak nastoupí do redakcí 24 praktikantů (z toho 8 do VLP).
Jaroslav Čuřík