Symfonie kabelek na Špilberku
Muzeum města Brna připravilo výstavu ve spolupráci s dalšími kulturními institucemi a soukromými subjekty. V prostorách Královské kaple v Muzeu města Brna je zpřístupněna část sbírky převážně společenských kabelek ze zdejšího fondu textilu a módních doplňků. K vystavovatelům se přidala i Moravská galerie s výběrem řady atraktivních kabelkových modelů a také muzeum Vysočiny Jihlava.
K ukázkám těchto exkluzivních módních doplňků uplynulých dvou století patří také soukromá sbírka kabelek sběratelky Dany Komárkové.
O tom, že i 21. století zdatně obstojí v konkurenci času a nápadité výrobě kabelek, přesvědčí návštevníky kolekce kabelek společenských z dílny Lucie Hlavinkové a také tvorba Ivy Hlobilové, absolventky šperkařské školy v Turnově.
Kreativitu studentů a dovednost při zpracování kůže a textilních materiálů dokumentuje zejména Střední škola uměleckoprůmyslová v Uherském Hradišti. Některé z kabelek se zde představují v soupravách společně s obuví.
Oděvní modely spolu s originálními koženými dámskými rukavicemi patří k praktickým výstupům Střední školy umění a designu, stylu a módy a vyšší odborné školy Brno.
Kabelky, tašky a taštičky v podobě jaké je známe dnes, jsou fenoménem až ve 20. století.
Byly užívány od okamžiku, kdy měli lidé potřebu přenášet různé cennosti.
První dochované zobrazení předmětu velice podobnému kabelce je ze starého Egypta. Rozvoj vaků podobných kabelkám byl zaznamenán ve 14. a 15. století, kdy ještě nebyly známé kapsy a na opasky se věšely právě různé zdobené vaky na předměty denní potřeby.
Kabelka se stala postupem času důležitým faktorem módního průmyslu, který ovlivňovaly kulturní události a sociologické změny. Vždycky tomu tak však nebylo.
V minulých stoletích nosili jak muži, tak i ženy pouze malé váčky, připevněné na opascích ve kterých měli uložené důležité věci denního života, jako byly mince, klíče, kapesníčky. Ve středověku se začaly váčky zdobit různými šperky a výšivkami. Nejdříve koncem 18. století, a hlavně pak v období empíru, se staly módními taštičky „ reticuly“ nazvané podle francouzského slova ridicule – směšný. Byly malé, dekorativní, mnohdy háčkované, často zdobené korálky a nosily se převážně v ruce.
Příchod železniční dopravy přispěl k velkému nárůstu ručních tašek.
Teprve od roku 1890 se vyráběly kožené kabely s držadlem do ruky. Kabelky coby vyloženě módní doplňky vznikly až koncem 19. století. Na začátku dvacátých let 20. století se kabelky začaly nosit i pod ramenem. Rozkvět nastal ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Postupně byl kladen stále větší důraz na sladění barevnosti – tento trend vyvrcholil v padesátých letech 20. století. Uplatňoval se požadavek na sladění s obuví, rukavicemi, kloboukem. V šedesátých letech se vyráběly konzervativní kabelky, hranaté s jedním nebo dvěma držadly. Ač zpravidla do popředí vstupovala funkce praktická a společenská, nelze opomenout, že kabelka představovala i výtvor fantazie. Přítomnost ukazuje, že se tyto účelné a nepostradatelné módní artefakty neustále vyvíjejí a přizpůsobují potřebám i nárokům žen a staly se nepostradatelnou součástí dámského šatníku.
K velmi oblíbeným patřily taštičky vyráběné z kovových sítí, které se dostaly na počátku 20. století na vrchol své popularity. V první čtvrti 19. stol. se nosily kabelky stříbrné tzv. pancéřové (původem z Německa). První tašky tohoto druhu byly vyrobeny už v roce 1820. Stříbrná síťovaná taška byla považována za luxusní nejen kvůli hodnotě stříbra, ale také z důvodu náročnosti výroby. Jednotlivé prstence sítí byly připojeny jeden ke druhému ručně, což bylo časově velmi náročné. V roce 1907 vynalezl Pratt automatické stroje na výrobu ok sítí.
Korálkové kabelky bývají nejčastěji ozdobené našívanými drobnými rokajly pestrých barev. Začaly se vyrábět již v 15. století v italských Benátkách. V Čechách se výroba uchytila v 18. století. Jako rokajl bývají označovány všechny malinké korálky, ve skutečnosti se jedná jen o korálky kulaté.
Ze všech těchto kabelek, doložených v muzejních depozitářích, se právě těch ozdobených korálky dochovalo největší množství. Jejich inspirace a zdobnost je využívána v nabídce a sortimentu večerních společenských kabelek až do dnešních časů.
České kabelky si získaly proslulost v období meziválečném také v cizině. Objevily se nové tvary vystužených kabelek tzv. „ psaníčka“, k jejichž výrobě se používala zejména kůže.
Kabelky ozdobené flitry a Kabelky štrasové patří ke stálicím večerních dámských toalet.
Michaela Budíková
Foto: Miloš Strnad