Sexistické prasátečko popáté: V soutěži bodovala reklama na záclony i studující Mendelovy univerzity

  • Soutěž o nejsexističtější reklamu, kterou pořádá organizace NESEHNUTÍ, Sexistické prasátečko, už zná své vítěze. V pátém ročníku soutěže, kterou NESEHNUTÍ pořádá společně s mediálním partnerem Markething.cz, se absolutním vítězem stala reklama spolku LDF to leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity Brno. U odborné poroty vyhrála reklama firmy Záclony a design se sloganem Poslední kapka jde do textilu. Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže se uskutečnilo 28. listopadu v brněnské kavárně Kunštátská Trojka.

    Do letošního pátého ročníku Sexistického prasátečka vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nachází ve veřejném prostoru, nebo v elektronických médich. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ komentuje letošní ročník Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Hlasování probíhalo ve třech kategoriích.

    V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. V této kategorii zvítězila reklama na pračku Electrolux s počtem hlasů 117 a sloganem Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem.

    Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části – typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název Fragmentace aneb Bez hlavy, ve které se vítězkou stala reklama firmy Videopodlahy s počtem hlasů 117 a reklamou na umělý trávník.

    V poslední kategorii hlasovala veřejnost o Objektifikaci aneb Ukaž všechno. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách – zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila video reklama spolku LDF to Leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity s počtem hlasů 187 a stala se tak současně absolutním vítězem. „Je to spojení sexismu a VŠ vzdělání, včetně využívání těch nejpokleslejších soft-pornografických konvencí,“ ohodnotil reklamu genderový odborník z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petr Pavlík.

    Nejvíce sexistické reklamy byly NESEHNUTÍM „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou NESEHNUTÍ před nedávnem vysdalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostali dárkové balíčky. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.

    Petra Havlíková, koordinátorka Sexistického prasátečka

    Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.