Sexistické prasátečko popáté: V soutěži bodovala reklama na záclony i studující Mendelovy univerzity
Do letošního pátého ročníku Sexistického prasátečka vyslali lidé rekordních 99 reklam, které se nachází ve veřejném prostoru, nebo v elektronických médich. „Z počtu sexistických reklam zaslaných do soutěže je zřejmé, že sexismus v reklamě je problém, který zajímá čím dál více lidí. Je třeba o něm vést veřejnou debatu a přijímat konkrétní opatření, aby se počet sexistických reklam začal snižovat,“ komentuje letošní ročník Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. Hlasování veřejnosti se letos uskutečnilo ve spolupráci se serverem Markething.cz, který funguje pod záštitou Marketingových a mediálních studií Karlovy univerzity. Hlasování probíhalo ve třech kategoriích.
V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus, která zdůrazňuje, že sexismus v reklamách se neprojevuje jenom sexualizací bez souvislosti s produktem, ale také posilováním stereotypů ve společnosti o mužích a ženách. V této kategorii zvítězila reklama na pračku Electrolux s počtem hlasů 117 a sloganem Štíhlá holka s velkým plnícím otvorem.
Častým prvkem sexistických reklam je fragmentace lidského těla či nepřiměřené zdůraznění jedné jeho části – typicky s apelem na sexuální pudy. Druhá kategorie tedy nese název Fragmentace aneb Bez hlavy, ve které se vítězkou stala reklama firmy Videopodlahy s počtem hlasů 117 a reklamou na umělý trávník.
V poslední kategorii hlasovala veřejnost o Objektifikaci aneb Ukaž všechno. Tato kategorie obsahuje nejčastější projev sexismu v reklamách – zobrazené lidské tělo bez souvislosti s propagovaným produktem. V této kategorii jednoznačně zvítězila video reklama spolku LDF to Leti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity s počtem hlasů 187 a stala se tak současně absolutním vítězem. „Je to spojení sexismu a VŠ vzdělání, včetně využívání těch nejpokleslejších soft-pornografických konvencí,“ ohodnotil reklamu genderový odborník z Fakulty humanitních věd Karlovy univerzity Petr Pavlík.
Nejvíce sexistické reklamy byly NESEHNUTÍM „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou NESEHNUTÍ před nedávnem vysdalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostali dárkové balíčky. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.
Petra Havlíková, koordinátorka Sexistického prasátečka
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ