Moderní umění získává na Špilberku více prostoru

  • Teprve rok po otevření rozšiřuje Muzeum města Brna svou expozici Od moderny po současnost věnovanou poválečné výtvarné scéně v Brně o další exponáty. Přibudou zejména zástupci performance, video artu, net artu či umění nových médií. Současně byl zahájen cyklus výstav k poctě brněnského rodáka, výtvarníka Dalibora Chatrného. První část přitom představuje jeho vlastní tvorbu, následovat však budou výstavy jeho dcery Dany, Roberta Hliněnského a Františka Šenka.

    Dalibor Chatrný patří k výtvarné generaci, která v 60. letech navazovala zpřetrhané vazby s předválečným uměním. Jedním z témat Chatrného tvorby je artikulace prostoru a prostorových vztahů, kam spadají i jeho výtvarné vstupy do fotografií či tištěné předlohy. Příkladem je soubor výtvarných interpretací fotografií z knihy Letem českým světem. Tato kniha, vydaná nakladatelem J. R. Vilímkem v roce 1898 v Praze, obsahuje fotografie zajímavých přírodních zákoutí, památných míst, pomníků a architektonických památek pořízených několika desítkami fotografů. Dalibor Chatrný do jednotlivých fotografií vstupoval technikou koláže, čímž vytvořil cyklus více než stovky listů datovaných rokem 1977, v některých případech rokem 1998. Výstava na Špilberku tuto část Chatrného díla představuje veřejnosti poprvé v takto rozsáhlé a ucelené podobě.

    Výrazné jsou zejména listy, kdy je do fotografické předlohy vlepen černý trhaný papír, v některých případech nahrazený volně vsunutým fragmentem průsvitného pauzovacího papíru. Naopak radikální přehodnocení výchozího „obrazu“ přináší okruh listů s iluzivně malovanou černou plochou pravoúhlé formy, která je orientována v perspektivním pohledu. Zcela elementární řešení zastupují listy s vlepenou papírovou linií, která respektuje výchozí prostorovou kompozici, zatímco povahu paradoxní hry mají listy pracující s výřezem a jeho následným vlepením tak, že vyříznutý kruhový fragment je pootočen nebo v případě dvojice fragmentů jsou jednotlivé části vzájemně zaměněny. Vystaveny jsou i listy vzniklé ve spolupráci s hudebním skladatelem Miloslavem Ištvanem, jež z hlediska výtvarného přístupu překračují téma čistě prostorových úvah. Do plochy fotografie jsou vlepovány útržky hudebníkovy ručně psané partitury, které dokládají jak Chatrného zájmem o hudbu, tak o vizuální a významové kvality písma a znaku.

    Chatrného cyklus je umístěn do chodby přiléhající ke stálé expozici Od moderny po současnost, jež byla otevřena po rekonstrukci jižního křídla hradu Špilberku v loňském roce. Záměrem tohoto nově otevřeného galerijního prostoru na chodbě je doplňovat a rozšiřovat expozici zejména o práce na papíře, které nemohou být dlouhodobě vystaveny světlu. Současně se zahájením Chatrného cyklu také dochází k obměně a doplnění expozice. V oblasti performance budou doplněny zejména fotografie z akcí Dalibora Chatrného, Jiřího Valocha, Mariana Pally, Vladimíra Ambroze, J. H. Kocmana, Miloslava Sonnyho Halase, Jana Steklíka, Tomáše Rullera, Josefa Daňka a Blahoslava Rozbořila. Na poli nových médií, video artu a projektů zaměřených na propojení světla a zvuku se návštěvník setká například s dílem Woodyho Vašulky, Jiřího Suchánka, Petronely Estrady Tančekové, Filipa Cenka a autorské dvojice Barbora Trnková & Tomáš Javůrek. U příležitosti prvního výročí byl také představen katalog Od moderny po současnost 1945 – 2013, který je možné zakoupit mimo jiné v prodejně Muzea města Brna na malém nádvoří hradu Špilberku.

    Martina Šmídtová

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.