Sexistických prasáteček je 90. Nominovat reklamy můžete ještě 9 dní
Do poloviny října lze zasílat reklamy, které lidé považují za sexistické – tedy ty, které ponižují či zesměšňují ženy i muže. Sexistické reklamy především využívají stereotypní představy o mužství i ženství a činí tak z lidí sexuální objekty. Nominovat reklamy na anticenu Sexistického prasátečka mohou lidé na webové stránce www.prasatecko.cz. Nejvíce sexistické reklamy roku 2014 budou vyhlášeny 20. listopadu.
Letošní ročník soutěže odstartoval zveřejněním videoklipu Sexistická reklama: Proč ne?, ve kterém se známé osobnosti jako Lejla Abbasová či Lukáš Hejlík vyjadřují proti sexismu v reklamě. Sexistické reklamy se vyskytují u nejrůznějších druhů nabízených produktů. Od bank a pojišťoven, přes kavárny, festivaly a vejce až po krby a autoklimatizace. „Soutěž má pevně daná kritéria pro přijetí reklam, nově zakotvená díky překladu dokumentu, který pro posuzování sexističnosti reklam používají evropská města Vídeň, Graz, Salzburg a nově bude i Berlín,“ uvádí jedna z organizátorek soutěže Kristýna Pešáková.
Ani politické strany se na svých předvolebních plakátech a kampaních nevyhnuly sexismu. Sloganem „Láska, sex a politika“ nabádá ke zvolení do senátu kandidátka za ANO, která je na plakátu vyfocená polonahá a napodobuje seriál Sex ve městě. Sexuální symboliku, která slouží k přitáhnutí pozornosti, zvolila i TOP09 v Havířově a zlínská ČSSD, která po tvrdé kritice reklamu stáhla. „Sexismus v politických kampaních je vždy krokem vedle. Ženy i muži by se měli v politické kampani prezentovat svou prací a tím, čeho chtějí dosáhnout, ne jednoduchými zkratkami,“ doplňuje Petra Havlíková z NESEHNUTÍ.
Veřejnost bude hlasovat na webových stránkách o vítězi anticeny Sexistického prasátečka, dalšího vítěze vybere odborná porota. Své návrhy může veřejnost zasílat až do 15. října.
Petra Havlíková
Kristýna Pešáková