První premiéra jubilejní 40. sezóny HaDivadla – dramatizace románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch v režii Mariána Amslera
Dramaturgický cyklus Hluboké rány, krásné jizvy tematizuje v jednotlivých inscenacích paradoxy evropských dějin dvacátého století, nejasné hranice prolínajících se etnicit, náboženský fundamentalismus,
neviditelné vzpoury znuděné nejmladší generace, doutnající sociální krize eskalující v pravidelné návraty nacionálního šovinismu, zmizelí sousedé a prázdnota, která přetrvává. Sezona přináší texty současných českých a zahraničních autorů a autorek, kteří skrze aktuální pohledy na společensko-politické dění umělecky zkoumají „rány a jizvy“ na jinak dokonale pěstěné tváři evropské civilizace.
První premiérou nového dramaturgického cyklu se stane dramatizace románu Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Mladá česká prozaička se ve své knize, za kterou získala cenu čtenářů Magnesia Litera a byla nominována na Cenu Jiřího Ortena a Cenu Josefa Škvoreckého, zaměřila na tematiku vyhnání brněnských Němců. Román, který je spjat přímo s válečnou i poválečnou historií města Brna, sleduje životní příběh české Němky Gerty.
„Gerta, i když se zatvrdila a zahořkla a není proto úplně sympatickým charakterem, pro mě zůstává kladnou postavou. Je dokladem, jak mohou malý lidský osud převálcovat velké dějiny. Je také varováním, že tam, kde se jedná o lidském osudu, se nedá paušalizovat. To platí nejen pro naše někdejší vyhnané německé sousedy, pro německou menšinu, která uvízla v socialistickém Československu, ale platí to i dnes v přístupu k menšinám. Gerta je pro mě výzvou k toleranci a smíření,“ popisuje svůj vztah k tématu autorka Kateřina Tučková.
Román o jednom osudu zlomeném dějinami, o vině Čechů a Němců, o tom, zda je možno odpustit a porozumět, uvádíme ve světové premiéře v režii a dramatizaci uměleckého šéfa HaDivadla, Mariána Amslera. „Rozhodli jsme se román zachovat v co nejširší tematické podobě. S hlavní hrdinkou Gertou v podání herečky Sáry Venclovské tak prožijeme více než 60 let, od nacistické okupace a následného vyhnání Němců, přes normalizační období až k současnosti. Důležitým inscenačním prvkem je tak hudba Ivana Achera, která jednotlivé střípky příběhu sjednocuje a zároveň akcentuje neustálé změny režimů a smršť historických událostí,“ říká Marián Amsler.
Noc z 30. na 31. 5. 1945. Gerta Schnirch, matka několikaměsíční dcerky, je jen s osobními věcmi „odsunuta” společně s ostatními brněnskými Němci směrem na Vídeň. Vyčerpávající pochod skončí v Pohořelicích, kde mnoho vyhnanců podlehne epidemii tyfu a úplavice. Gerta a některé další německé ženy se zachrání při nucených pracích na jižní Moravě, kde setrvají i po ukončení transportů. Po znovuzískání československého občanství se Gerta vrací do Brna, v němž prožívá další bouřlivé události druhé poloviny dvacátého století.
Premiéra: 28. října 2014
Alexandra Balaštíková