Autobahn 2011 – Exteritorial Kultur Fest
Záměrem této hudební události, na které vystoupí kromě tuzemských kapel i hosté z Polska a Rakouska, je na tomto historicky obskurním místě pokusit se symbolicky znovu propojit Vratislav s Vídní, tentokráte však na bázi kulturního porozumění.
Ostopovice, 2. most tzv. Hitlerovy dálnice (v dosahu MHD)
30. 4. 2011 od 17.00
Vstupné 80 / 120 Kč. Předprodeje: Café Tungsram, Kapucínské nám. 7, Brno; Indies, Poštovská 2, Brno
„Exteritoriální v právnické řeči znamená: mimoúzemní, spadající mimo výsost státu. V podobném smyslu by i tento festival měl jít mimo konvence a být jakousi protiváhou mainstremovým akcí zaměřených hlavně na masovost a profit. Jsme šťastni, že se nám na takový ´no budget´ projekt podařilo kromě domácích angažovat i kapely zvenku. Tím nabyla tato zarputile místní akce ´exteritoriální´ přesah doslovně. Naším přáním je, aby byl nultý ročník startovacím bodem pro širší mezinárodní komunikaci. Doufáme, že se festival stane pravidelným brněnským příspěvkem k nezávislé kultuře středoevropského prostoru,“ říká za pořadatele Ondřej Pilát.
Festival zahájí v 17 hodin svým politicky nekorektním pastoračním country-hopem skupina Banana Split a Jeho Moralisté z Prahy, následováni místním folkcore boy-bandem Maso se svojí freakpunkovou show bez slevy; dále vystoupí hudební frakce nejradikálnější literární skupiny Vítrholc – legendární brněnští hooligans poezie; postmoderní garage punks The Kurws z polské Vratislavi a nadupaný progressivní noise rock Nitro Mahalia z Vídně. Večer uzavřou svým setem Djs Pajinac a Fuzzy Osbourne. Občerstvení zajišťuje kavárna Tungsram Tranzit; čekejte videoart chill-out stan s vynikající kávou, alko i nealko bar, pivo z lokálních pivovarů, výtečná moravská vína, masité i nemasné romské speciality. A nebude samosebou chybět ani tradiční oheň a buřty.
Vybudování dálnice A88, která měla přes Moravu a severovýchodní Čechy spojovat Vídeň s polskou Vratislaví, si jako součást Mnichovské dohody vynutil tehdejší německý říšský kancléř. Dálnice měla být exteritoriální povahy – po dokončení by byla celně oddělena od Česko-Slovenska. Takový protektorátní Panamský průplav. Dálnice Breslau-Wien se začala budovat v roce 1939, avšak přesně před 71 lety – 30. dubna 1942 – byla její stavba v důsledků ekonomických potíží a vojenských neúspěchů nacistického Německa zastavena.
Účinkující:
Ondřej Pilát
Jan Fišer