Prodej pozemků na brněnském nádražní firmě Brno New Station Development se musí zastavit
![](https://www.informacezbrna.cz/wp-content/uploads/2015/07/foto_7786_1.jpg)
![](http://www.informacezbrna.cz/foto/clanky/foto_7786_1.jpg)
Podle dokumentu se České dráhy rozhodly prodat značnou část brněnského nádraží firmě Brno New Station Development. Tento zamýšlený prodej má dvě nepřijatelné roviny:
Modernizace Železničního uzlu Brnu v centrální poloze, která byla představena na tiskové konferenci 9. 2. v Praze, počítá pro stavbu právě s pozemky, kterých se chtějí České dráhy zbavit.
Pro realizaci záměru modernizace nádraží v centru by se muselo následně přistoupit ke zpětnému odkupu pozemků, bourání nově vzniklých staveb, popř. i k vyvlastňovaní.
Vzhledem k tomu, že odsun nádraží je ekonomicky nerealizovatelný, znamenal by prodej a případné zastavění pozemků u centrálního nádraží stop možnosti brněnský uzel – na odsun nádraží nebudou peníze a centrální varianta by potřebovala aktuálně prodávané pozemky.
Chování Českých drah považujeme z tohoto důvodu za velice nezodpovědné. Dopravní negativa odsunu nádraží jsou dlouhodobě známa, projekt trpí nepřízní obyvatel, je extrémně finančně náročný. Oproti tomu je varianta modernizace nádraží v centru levnější, výhodnější pro cestující i samotnou dopravu a s vynikající polohou těsně vedle historického centra. České dráhy, státní akciová společnost, si nemůže dovolit prodat pro dopravu nezbytné pozemky soukromé firmě.
Firma Brno New Station Development (BNSD) vznikla v roce 2007 a jedinou její snahou bylo od začátku získat brněnské nádraží. BNSD spolupracovala na získání pozemků spolu se společností Axa, životní pojišťovna. Té tehdy šéfoval Petr Žaluda, nynější šéf ČD. V době, kdy Petr Žaluda přecházel z Axy do ČD, došlo na základě neveřejného výběrového řízení k pronájmu pozemků.
Firma BNSD, kde místopředsedou představenstva je brněnský politik, člen ODS a zastupitel Jiří Hos, získala pozemky na brněnském nádraží před čtyřmi lety do 40letého pronájmu. Ve smlouvě s ČD je zaneseno i předkupní právo BNSD na pozemky ČD.
Takto dlouhodobá smlouva je pro stát naprosto nevýhodná:
Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu situaci komentuje: „Z hlediska železniční dopravy a vazeb na městskou dopravu je jasné, že poloha brněnského nádraží v centru je výhodnější. Prodej pozemků Českých drah by znamenal pro modernizaci Železničního uzlu Brno z tohoto důvodu katastrofu. Je nezbytné, aby si stát tyto pozemky ponechal.“
Tomáš Alter, železniční aspekty
Matěj Hollan, transparentnost a nakládání s veřejným majetkem
Miroslav Vančura, CVD
Přílohy, odkazy: