Prodej pozemků na brněnském nádražní firmě Brno New Station Development se musí zastavit

  • Podle dokumentů, které jsme v minulých dnech získali, České dráhy zamýšlejí prodat veškeré pozemky na hlavním brněnském nádraží, které v současné době nevyužívají pro vlakovou dopravu. Všechny pozemky hodlá skoupit firma Brno New Station Development, jež v roce 2008 získala za nejasných okolností brněnské nádraží do 40letého pronájmu. Prodej pozemků by fakticky znamenal znemožnění modernizace Železničního uzlu Brno, a to v jakékoliv variantě. Tímto způsobem není přípustné se státním majetkem nakládat.

    Podle dokumentu se České dráhy rozhodly prodat značnou část brněnského nádraží firmě Brno New Station Development. Tento zamýšlený prodej má dvě nepřijatelné roviny:

  • 1. Prodejem drážních pozemků by fakticky padla možnost modernizace železničního uzlu Brno

    Modernizace Železničního uzlu Brnu v centrální poloze, která byla představena na tiskové konferenci 9. 2. v Praze, počítá pro stavbu právě s pozemky, kterých se chtějí České dráhy zbavit.

    Pro realizaci záměru modernizace nádraží v centru by se muselo následně přistoupit ke zpětnému odkupu pozemků, bourání nově vzniklých staveb, popř. i k vyvlastňovaní.

    Vzhledem k tomu, že odsun nádraží je ekonomicky nerealizovatelný, znamenal by prodej a případné zastavění pozemků u centrálního nádraží stop možnosti brněnský uzel – na odsun nádraží nebudou peníze a centrální varianta by potřebovala aktuálně prodávané pozemky.

    Chování Českých drah považujeme z tohoto důvodu za velice nezodpovědné. Dopravní negativa odsunu nádraží jsou dlouhodobě známa, projekt trpí nepřízní obyvatel, je extrémně finančně náročný. Oproti tomu je varianta modernizace nádraží v centru levnější, výhodnější pro cestující i samotnou dopravu a s vynikající polohou těsně vedle historického centra. České dráhy, státní akciová společnost, si nemůže dovolit prodat pro dopravu nezbytné pozemky soukromé firmě.

  • 2. Firma Brno New Station Development dostala nádraží do 40letého pronájmu značně neprůhledným způsobem

    Firma Brno New Station Development (BNSD) vznikla v roce 2007 a jedinou její snahou bylo od začátku získat brněnské nádraží. BNSD spolupracovala na získání pozemků spolu se společností Axa, životní pojišťovna. Té tehdy šéfoval Petr Žaluda, nynější šéf ČD. V době, kdy Petr Žaluda přecházel z Axy do ČD, došlo na základě neveřejného výběrového řízení k pronájmu pozemků.

    Firma BNSD, kde místopředsedou představenstva je brněnský politik, člen ODS a zastupitel Jiří Hos, získala pozemky na brněnském nádraží před čtyřmi lety do 40letého pronájmu. Ve smlouvě s ČD je zaneseno i předkupní právo BNSD na pozemky ČD.

    Takto dlouhodobá smlouva je pro stát naprosto nevýhodná:

  • Nepočítá s výpovědí nájmu z důvodů rozhodnutí o modernizaci nádraží v centru.
  • Pro nakládání se státním majetkem je nepřijatelné, že takto rozsáhlý objem pozemků byl v neveřejném řízení pronajat jedné firmě, na 40 let.
  • Předkupní právo Brno New Station Development na veškeré pozemky de facto znamená, že pouze tato jedna firma má možnost zakoupit si bez soutěže, výběrového řízení či aukce množství lukrativních pozemků v exponované lokalitě na hranicích historického centra.

    Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu situaci komentuje: „Z hlediska železniční dopravy a vazeb na městskou dopravu je jasné, že poloha brněnského nádraží v centru je výhodnější. Prodej pozemků Českých drah by znamenal pro modernizaci Železničního uzlu Brno z tohoto důvodu katastrofu. Je nezbytné, aby si stát tyto pozemky ponechal.“

    Tomáš Alter, železniční aspekty

    Matěj Hollan, transparentnost a nakládání s veřejným majetkem

    Miroslav Vančura, CVD

    Přílohy, odkazy:

  • Seznam pozemků, které hodlají České dráhy prodat
  • Mapa pozemků určených k prodeji
  • Nevýhodná smlouva ČD, a. s., a Brno New Station Development, a. s., z roku 2008
  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.