Prodej pozemků na brněnském nádražní firmě Brno New Station Development se musí zastavit
Podle dokumentu se České dráhy rozhodly prodat značnou část brněnského nádraží firmě Brno New Station Development. Tento zamýšlený prodej má dvě nepřijatelné roviny:
Modernizace Železničního uzlu Brnu v centrální poloze, která byla představena na tiskové konferenci 9. 2. v Praze, počítá pro stavbu právě s pozemky, kterých se chtějí České dráhy zbavit.
Pro realizaci záměru modernizace nádraží v centru by se muselo následně přistoupit ke zpětnému odkupu pozemků, bourání nově vzniklých staveb, popř. i k vyvlastňovaní.
Vzhledem k tomu, že odsun nádraží je ekonomicky nerealizovatelný, znamenal by prodej a případné zastavění pozemků u centrálního nádraží stop možnosti brněnský uzel – na odsun nádraží nebudou peníze a centrální varianta by potřebovala aktuálně prodávané pozemky.
Chování Českých drah považujeme z tohoto důvodu za velice nezodpovědné. Dopravní negativa odsunu nádraží jsou dlouhodobě známa, projekt trpí nepřízní obyvatel, je extrémně finančně náročný. Oproti tomu je varianta modernizace nádraží v centru levnější, výhodnější pro cestující i samotnou dopravu a s vynikající polohou těsně vedle historického centra. České dráhy, státní akciová společnost, si nemůže dovolit prodat pro dopravu nezbytné pozemky soukromé firmě.
Firma Brno New Station Development (BNSD) vznikla v roce 2007 a jedinou její snahou bylo od začátku získat brněnské nádraží. BNSD spolupracovala na získání pozemků spolu se společností Axa, životní pojišťovna. Té tehdy šéfoval Petr Žaluda, nynější šéf ČD. V době, kdy Petr Žaluda přecházel z Axy do ČD, došlo na základě neveřejného výběrového řízení k pronájmu pozemků.
Firma BNSD, kde místopředsedou představenstva je brněnský politik, člen ODS a zastupitel Jiří Hos, získala pozemky na brněnském nádraží před čtyřmi lety do 40letého pronájmu. Ve smlouvě s ČD je zaneseno i předkupní právo BNSD na pozemky ČD.
Takto dlouhodobá smlouva je pro stát naprosto nevýhodná:
Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu situaci komentuje: „Z hlediska železniční dopravy a vazeb na městskou dopravu je jasné, že poloha brněnského nádraží v centru je výhodnější. Prodej pozemků Českých drah by znamenal pro modernizaci Železničního uzlu Brno z tohoto důvodu katastrofu. Je nezbytné, aby si stát tyto pozemky ponechal.“
Tomáš Alter, železniční aspekty
Matěj Hollan, transparentnost a nakládání s veřejným majetkem
Miroslav Vančura, CVD
Přílohy, odkazy: