Warning: sprintf(): Too few arguments in /www/doc/www.informacezbrna.cz/www/wp-content/themes/covernews/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 254

2′16” a půl: Vesmírná odysea

  • Součástí 13. ročníku mezinárodního festivalu Multiplace bude tento rok brněnská premiéra nové soudobé opery slovenského skladatele Marka Piačeka. Ten do ní zapojil dětský orchestr spolu s profesionálními hudebníky Slovenské filharmonie Bratislava. Její hlavní osou je dětská porce (cageovského) ticha a také dětské horory. Výsledek osciluje mezi hudbou a ruchy, mezi vesmírným tichem a Vesmírnou odyseou.
  • sobota 24. 5. 2014 v 18 hodin

    Festival Multiplace, který probíhá pravidelně od roku 2002 a věnuje se novým formám kreativity dostupným díky novým technologiím, zapojuje do programu tento rok i nejmladší “born digital” generaci. Ta v Kabinetu Múz odehraje v sobotu 24. května 2014 svůj pohled na ticho v nové soudobé opeře Marka Piačeka 2′16” a půl: Vesmírná odysea. Opera vznikla díky rovnocenné spolupráci dětí a profesionálních hudebníků ze Slovenské filharmonie v Bratislavě, i když s realisticky skromnými očekáváními. Cílem projektu bylo mimo jiné propojit korejské a slovenské děti žijící v Žilině. Výsledný projekt má několik rovin, kromě opery ho tvoří hororové animace vytvořené korejskými a slovenskými dětmi pod vedením lektorky SeEun Lee.

    „Největší výzvou při práci s dětským orchestrem je dosáhnout ticha. Nastudování Cageovy 4´33´´ je v tomto smyslu vyšší metou než Bachovy koncerty na straně jedné, nebo Schönbergova dodekafonie na straně druhé.“ (M. Piaček)

    Marek Piaček je slovenský hudební skladatel, interpret a pedagog. Spoluzaložil komorní orchestr Požoň Sentimentál (1993) nebo soubor Vapori del Cuore (1994), aktivně spolupracuje i s experimentálními a improvizačními seskupeními. Je autorem hudby k filmům slovenského dokumentaristy Petra Kerekese (66 sezón, Ako sa varia dejiny) a k oceňovaným animovaným filmům Ivany Šebestové (Lionardo mio, Štyri) a Kataríny Kerekesové (Kamene, Mimi&Lisa).

    V centru jeho skladatelského zájmu stojí multimediální projekty syntetizující hudební projev a prvky naivního divadla. Využívá techniky koláže, citace a aluze. Tato tvůrčí metoda se projevila i v jeho posledních operních projektech – v opeře 66 sezón, kterou napsal spolu s Martinem Ondriskem podle filmu Petra Kerekese, v melodramatu Apolloopera, o bombardování bratislavské rafinerie Apollo nebo v symfonickém díle na motivy písní české elektronické formace MIDI LIDI.

    Opera 2′16” a půl: Vesmírna odysea vznikla jako součást mezinárodního projektu Karaoke Europe, který propojuje umělecké aktivity čtyř různých kulturních organizací z Evropy: Stanica – Žilina Záriečie (SK), Divadlo Archa (CZ), PanoDrama (HU) 5E Kwartier (NL).

    Barbora Šedivá / 4AM

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.