Embryo aneb automobily východních Čech
Dne 1.12. 2005 v 19,30 uvedeme v prostoru Staré hasičky čerstvé nastudování hry Davida Drábka – Embryo aneb Automobily východních Čech olomouckého souboru Tramtárie. V Embryu spojuje Drábek své oblíbené motivy v konzistentní celek, jenž překonává většinu jeho starších textů. Z přehršle témat se dere do popředí manipulace pochybně vyvoleného jedince se skupinou jemu podřízených postav. V široké žánrové oscilaci mezi černou situační komedií a horrorem autor sice na první pohled hraje s kartami typickými pro škatulku coolness, nicméně je evidentní, že Embryo má mnohem hlubší kořeny. Inscenace vznikla v rámci dramaturgické linie, věnované současnému českému dramatu. Uvedením textu Davida Drábka se soubor divadla Tramtarie pod režijním vedením Petra KlariNa Klára otevřeně hlásí k poetice někdejšího Studia Hořící Žirafy, jehož členům a „pozůstalým“ je mimo jiné inscenace dedikována. Embryo má v kontextu autorovy tvorby poměrně zásadní význam. Po řadě her fragmentárně-kabaretního charakteru se zde totiž Drábek vrací k dramaturgicky sevřenému tvaru. Bez zajímavosti rovněž není ani fakt, že jakkoli hra, přezdívaná někdy též Autobus v podsvětí či Silicon Baby, vznikla před momentálně nejproslulejším autorovým opusem, cenou Alfréda Radoka ověnčenými Akvabelami, obsahově se jedná o jejich sequel, tedy časově posloupné pokračování.
V Embryu spojuje Drábek své oblíbené motivy v konzistentní celek, jenž překonává většinu jeho starších textů. Z přehršle témat se dere do popředí manipulace pochybně vyvoleného jedince se skupinou jemu podřízených postav. V široké žánrové oscilaci mezi černou situační komedií a horrorem autor sice na první pohled hraje s kartami typickými pro škatulku coolness, nicméně je evidentní, že Embryo má mnohem hlubší kořeny. Jejich odnože sahají přes postmoderní popkulturu, lynchovský surtrealismus, nesvadbovskou scifi, až k zatuchlým hrobkám gotického románu.Inscenací divadla Tramtarie se Embryo do Olomouce symbolicky vrací: Rozeskoušené autorské uvedení textu bylo totiž před lety ze dne na den pozastaveno na přímou intervenci tehdejšího ředitele Daniela Wiesnera. Nenápadně tak začala postupná likvidace svérázného kulturního fenoménu, jehož ducha se nyní divadlo Tramtarie hodlá oživit. Inscenace vznikla v rámci dramaturgické linie, věnované současnému českému dramatu, a představí se v ní členové souboru divadla Tramtarie Tomáš Slepánek, Jakub Šindelka, Dominika Šindelková, Doubravka Krautschneiderová a Michal Švarc, doplnění navíc několika speciálními hereckými hosty (Marek Zahradníček j. h.).
18.6.1970
Dramatik, režisér a umělecký šéf autorského Studia Hořící žirafy. Absolvent Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, obor filmová a divadelní věda. Na univerzitě založil spolu s Darkem Králem divadelní Studio Hořící žirafy. V letech 1996-2001 pracoval jako dramaturg činohry Moravského divadla v Olomouci. V letech 2001-2003 vedl nově vzniklou alternativní scénu Hořící dům. V roce 1995 obdržel Cenu Nadace Alfréda Radoka za nejlepší hru roku za text Jana z parku. V roce 2003 vydalo nakladatelství Větrné mlýny sborník sedmi jeho her. Jako autor, režisér a dramaturg spolupracoval s Klicperovým divadlem v Hradci Králové, Divadlem Petra Bezruče v Ostravě. Drábkovy texty se vyznačují anekdotičností a epigramatičností. Velkým zdrojem mu je film a televize, jejíž styly s oblibou napodobuje a paroduje ve svých groteskních a kabaretních textech, a jež jsou také stěžejním tématem jeho dramatiky: kýč, mediální svět, masová a komerční kultura. Autor je v současné době kmenovým režisérem pražského divadla Minor.