Lednová premiéra HaDivadla – Maryša, krojovaná revolta v režii Lukáše Brutovského
Inscenace legendární národní hry bratří Mrštíků je druhou premiérou letošní sezony HaDivadla, která se nese ve znamení hrdinů a monster oživovaných skrze současné interpretace klasických titulů. Po čechovovské variaci Sežereš sám sebe (Platonov) se tedy pozornost uměleckého souboru HaDivadla v čele s hostujícím režisérem Lukášem Brutovským upírá k „národní hře národem mnohokrát interpretované“. Avšak „kde končí národ a začíná hra..?“ ptají se tvůrci nové inscenace. A je Maryša hrdinkou osamělé vzpoury nebo chladně vraždícím monstrem? „Když si na chvíli odmyslíme vesnické milieu hry, zjistíme, že myšlení a základní problémy postav stále komunikují. Maryša je kromě toho hrou o tvrdohlavé revoltě vůči tvrdohlavosti, o nonkonformismu, o protestu vůči zažitému pořádku, jehož pragmatismus hraničí s cynismem. Nás zajímá, jestli má tato vzpoura nějaký smysl,“ popisuje hlavní téma nové inscenace režisér Lukáš Brutovský.
Brutovského krojovaná revolta, v níž se kromě alternace v rolích Maryši a Rozáry (Erika Stárková/Sára Venclovská) dvojí také vedlejší role Strouhala a Rekruta (Marián Chalány/Jiří M. Valůšek), je inscenací, které nedominují postmoderní či post-postmoderní scénická řešení. Maryša v pojetí Brutovského jde především zpět ke kořenům původního dramatického textu, bez klišé a příkras národní inscenační tradice. Výsledkem je minimalistická, syrová a herecky exponovaná inscenace, v níž se představí celý herecký soubor HaDivadla a několik hereckých hostů včetně dětských herců.
Maryša podléhá mechanizmům společnosti, ve které žije, a spoluvytváří je. Je obětí tvrdohlavosti a tvrdohlavě trvá na oběti. Je hrdinkou proti svojí vůli a z vůle boží vražedkyní. Je zarputilost, která ji ovládá, dědičná, nebo je výrazem silné osobnosti? A vražda, kterou dnes ráno spáchá, je logickým vyústěním okolností nebo morálním apelem pro další generace diváků a účinkujících?
Národní hra národem mnohokrát interpretovaná. Kde končí národ a začíná hra?
Alexandra Adamcová
Foto: Martin Zeman