Přes čáru – festival klaunerie a nekompromisního humoru
Festival Přes čáru je velmi volně inspirován odkazem společensky satirického a kritického humoru Jiřího Voskovce a Jana Wericha ze záznamů forbín a je základem nové platformy pro rozvoj klaunerie jako svébytného žánru současnosti.
“V rámci festivalu Přes čáru chceme veřejnosti představit současné trendy v performačních žánrech založených na principu improvizace s použitím prvků klaunerie, pohybového divadla a komedie. Chceme také přinášet impulsy žánru samotnému, tj. podporovat novou tvorbu a dodat inspiraci umělcům (již aktivně působícím performerům, studentům uměleckých oborů i zájemcům z řad amatérů) prostřednictvím seminářů a workshopů (jež jsou nedílnou součástí) vedených zahraničními i domácími uznávanými profesionály,” dodávají iniciátoři projektu Ondřej Chalupský (ředitel Divadla Bolka Polívky) a Pierre Nadaud (vedoucí ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby DIFA JAMU).
Součástí projektu Přes Čáru je také workshop klaunské scénické tvorby vedený zahraničním lektorem, uznávaným profesionálem v oboru Heinzim Lorenzenem (FR), kterého budou v rámci workshopu doprovázet a tlumočit Ján Mikuš (SK) a Pierre Nadaud (FR/CZ). Workshop je otevřený všem, kteří se žánrům improvizace, klaunerie a pohybového divadla věnují na profesionální úrovni. Odstartuje v pondělí 10. listopadu a v intenzivním týdenním kurzu nabídne účastníkům možnost soustředěně hledat vlastní přístup k autorské tvorbě, která je pro žánr klaunerie velmi zásadní. Z výstupů z workshopu – klaunských čísel bude sestaven také sobotní závěrečný večer festivalu, který proběhne v rámci Noci divadel 2014.
Program festivalu
Pantomimicko činoherní monodrama, které sranduje na témata docela vážná. Inscenace podle Goetheho neveselého román(k)u o jednom mileneckém trojúhelníku. Tato docela zvláštní klaunerie balancuje na tenké niti melancholie, patosu, cynismu i trapnosti zároveň.
Nové sólové představení Iriny Andreevy z Teatr Novogo Fronta je sarkastickou tragikomedií o konfliktu mezi minulostí a současností a souboji člověka s vlastní duševní strnulostí.
Komediální příběh o zápasu malého chlapce se svým vlastním strachem. Představení vyprávěné stylem klaunské pantomimy v sobě mísí prvky westernu, komiksu i dramatu všedního dne. „Jsem tady, jsem za tebou, jsem ve tvých očích, ve tvém hlasu. Ty mne nevidíš, ale já tebe ano.“
“WORKING-le clown” Sám Heinzi Lorenzen v klaunském představení o své cestě ke klaunství. O tom, co se naučil v divadelní škole Jacqua Lecoqa, kde získal základ pro svůj osobní styl v pantomimě a studii pohybu; o svých pracovních zkušenostech s různými uměleckými skupinami a vlivu různých kultur na jeho současné umění; o kombinaci principů cirkusové a divadelní klaunské školy. V rámci výstupu ukáže, jak využívá improvizaci, kterou upřednostňuje před interpretací, a vysvětlí, proč raději pracuje s vjemy a emocemi.
Jacques Lecoq, Alain Mollot a Pierre Byland uvedli Heinzi Lorenzena do klaunských umění. V letech 1992 až 1999 Heinzi cestoval po světě s Footbarn Travelling Theatre company. Poté pracoval s Olivierem Perrier v Centre Dramatique National v Auvergne a s Davem Johnstonem v Berlíně. Je spoluzakladatelem Théâtre Des Racines Nées, kde mezi lety 2000 až 2003 působil jako režisér, a projektu Luzzi ich liebe dich (od r. 2004).
Poté, co pracoval s Collectif des clowns de Marseille (2002 – 2003), nastoupil do Maison des Clowns (2004 – 2009) a cirkusu Zanzibar (od r. 2007). V roce 2008 vytvořil v Subsistances a v La Cascade svoje sólové klaunské představení „KLUNTET”, které vzniklo ve spolupráci s André Riot Sarceyem a Aymeri Suarez Pazos. Od roku 2009 působí jako klaun v cirkusu Cahin Caha a v projektu „777“ v L’Apprentie Compagnie. V roce 2013 začal pracovat na svém novém představení “Zirkus Lara”.
Heinzi Lorenzen vyučoval ve FRACO (groteska a klaun) od 2004 – 2008 v Lyonu. V letech 2011 a 2012 pracoval se studenty CNAC (Narodní Centrum Cirkusových Umění). O rok později pak působil jako lektor v ENSATT (Ecole Nationale Supérieure d”Arts et Techniques du Théâtre) v Lyonu.
Vede také semináře AFDAS v La Cascade-Maison des arts du clown et du cirque v Ardèche a v Samovar v Paříži. Kromě toho vedl mnoho kurzů v Indii, Costa Rice, Kolumbii, západní Africe, Sýrii, Turecku a Francii. Od roku 2010 začal spolupracovat s Alainem Reynaud, v La Cascade pracuje na triech, workshopech zaměřených na tvorbu a kompozici klaunské hry. Kromě toho vede skupinové reflexe o výuce a předávání klaunského umění. Spolu s Nicolasem Bernard ze skupiny Nouveaux Nez napsal inscenaci „Corpus Mentalus” pro festival Alba la Romaine v roce 2012.
Michal Adamík