ProART Company v Roce české hudby: česko-německá pocta bratrům Mašínům
Po premiéře Another JAN v německém Bonnu (29.+30. 11.) se projekt představí v Praze 19. 12. v Ponci a 20. 12. ve 20 hodin v brněnském Divadle na Orlí / Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.
Choreografie Another JAN vznikla jako poslední část taneční trilogie věnované obětem komunismu a bojovníkům za svobodu. Po loňském uvedení choreografií Milada a Jan, které jsou poctou Miladě Horákové a Janu Palachovi, přichází nyní v česko-německé koprodukci choreografie symbolizující motiv bojovníků a obětí.
Choreograf Martin Dvořák rozvíjí společně s tanečníkem Olafem Reineckem téma oběti – tentokráte však v jiném kontextu. Vedle československého studenta Jana Palacha, jenž se z protestu proti potlačení politických proměn Pražského jara 68 v Praze upálil, stojí nyní jako zdroj inspirace jiná forma revolty a vzpoury proti útlaku. Počátkem 50. let minulého století vyhlásili dva bratři – Josef a Ctirad Mašínové – studenou válku komunistickému režimu, jež vyvrcholila ve spektakulárním útěku za hranice v roce 1953. Přes nasazení tisíce německých a sovětských vojáků se je nepodařilo zastavit a oba bratři uprchli do západního Berlína. Jejich obětmi se však stala řada nevinných lidí a prostředky jejich vzpoury můžeme označit i za přehnané a morbidní. Celou akci útěku vnímá mnoho historiků jako největší selhání v dějinách německé policie.
Česká společnost doposud neví, zda sourozence Mašínovi a jejich přívržence vyznamenat státním vyznamenáním za odvahu a boj proti útlaku komunismu či je morálně odsoudit jako vrahy. Martin Dvořák si ve svém díle klade otázku – jaká forma vzpoury proti útlaku má větší efekt – spirituální sebezničení se nebo násilné povstání proti často nevinným obětem systému. Jsou oba způsoby srovnatelné a smysluplné?
Autorem hudební kompozice je brněnský skladatel František Chaloupka. Ten skladbu pod názvem Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism a The Book of Sand poprvé prezentoval v Mnichově v interpretaci Ensemble Modern. Součástí večera bude premiéra choreografie Stín autorů Lukáše Lepolda a Alexandra Volného ze 420People a elektro-akustická choreografie Emoticon věnovaná skladateli Eriku Satiemu, vzniknuvší pro brněnskou Vilu Tugendhat – památku UNESCO.
Těžištěm práce ProART Company je snaha o hledání společných cest pro tanec a činohru, respektive zpěv, snaha vytvářet nepovrchní, mnohovrstevnatá, rovněž širšímu spektru publika srozumitelná, současná, tanečně-divadelní představení. Stylově je možné soubor zařadit mezi neoklasicky-moderní-současné taneční těleso. Soubor má za několikaletou historii na svém kontě více než 20 celovečerních projektů či komponovaných večerů kratších choreografií. Kromě stěžejní tvorby Martina Dvořáka má soubor zkušenosti ze spoluprací se 17 zahraničními choreografy (mj. Adler, Dumeril, Makuloluwe, Wong, Guillard, Ben Gal).
Jejich dosavadní projekty dosáhly dohromady více než 250 repríz. Historii Company ProART můžeme datovat od května 2005, kdy byl premiérově uveden první její projekt „Já už tě nemám rád“ podle povídky Josepha Hellera. Nesmíme však opomenout ani úplně první projekt tvůrčího týmu Dvořák – Pajasová „Gabriel Lion 2004“, který dal v Terezíně vzniknout multižánrovému workshop-festivalu Tanec Terezín, později ProART Festivalu a vůbec celé filozofii a tvůrčí činnosti ProART o.s.
Pro ProART Company je typická tvorba na vážnou hudbu, nadžánrové propojování a hledání nových vyjádření a konceptů pro již existující hudební či literární zadání, nebo naopak sociální tématika dnešní doby. Soubor hostuje v Německu, Rakousku, Slovensku, Polsku, Švýcarsku, Izraeli, Portugalsku, Itálii, Maďarsku, Jižní Koreji a na Maltě.
ProART Company (CZ) – Tanzkompanie bo komplex (D) a hosté
Koncept a choreografie: Martin Dvořák, Alex Volný a Lukáš Lepold
Hudba: František Chaloupka (Mašín Gun / The Seven Rituals for purging the Czech Lands from Spirit of Communism, The Book of Sand), Philip Glass (Etude No. 5), Erik Satie, Piano Interrupted, Nine Inch Nails, Jan Balcar
Tančí: Olaf Reinecke, Martin Dvořák, Irene Bauer, Alex Volný, Lukáš Lepold
Martin Dvořák a Alena Pajasová