Specific 2013 – 3. ročník festivalu scénických čtení
Festival scénických čtení pořádáme potřetí. Poprvé ovšem používáme název SPECIFIC – festival scénických čtení. Festival tedy identifikujeme podle žánru – site-specific, nikoli podle země, jejíž dramatikou se festival zabývá.
V roce 2011 jsme tak první ročník festivalu nazvali Yougo! 2011 – sedm textů autorů ze zemí bývalé Jugoslávie bylo přeloženo přímo pro festival, všechny byly uvedeny v české premiéře. V roce 2012 jsme druhý ročník nazvali slovní hříčkou by.BY 2012 – opět v českých premiérách jsme uvedli sedm textů běloruských dramatických autorů.
Letošní ročník se zabývá dramatikou africkou, která je v českém divadelnictví hodně opomíjena. Dramaturgyní festivalu, která vybrala texty k uvedení, je přední česká afrikanistka a producentka festivalu Půlměsíc nad Prahou paní Lucie Němečková, dramaturgyně Divadla na Vinohradech a dramaturgyně Divadla Husa na provázku.
Všechny texty budou opět uvedeny v českých premiérách.
Čtení jsou realizována ve vybraných nedivadelních prostorech na různých místech Brna, která určitým způsobem rezonují s tématy a amplifikují hlavní myšlenky daných dramatických textů. Při výběru míst pro jednotlivá čtení, Divadlo Feste spolupracuje s 4AM – fórum pro architekturu a média. Brněnská veřejnost je tak nad rámec čtení seznamována se zajímavými až exotickými místy ve městě.
„SPECIFIC je v rámci ČR unikátní v několika ohledech – zaměřuje se na původní divadelní hry jedné země nebo regionu, realizuje se metodou site-specific, propojuje divadelníky napříč příspěvkovými i nepříspěvkovými divadly a prezentuje veřejnosti město jako prostor, který není sterilní. Takový festival, odehrávající se v průběhu sedmi měsíců, nemá v České republice obdobu,“ říká ředitel Divadla Feste Jiří Honzírek.
Program na jaro 2013
22. dubna, uvedeno jako součást festivalu Bon Jour Brno.
Hravý, odvážný a dojemný text, jehož osou je iniciace vyprávěná jako sled anekdotických scének, dialogů. Karim se narodil do prostředí, kde náboženství se stalo institucí, která zneužívá Boha pro své mocenské zájmy a hájí středověkou koncepci života. Tato výchova k islámské víře má však opačný efekt, vede hrdinu k tomu, že se stane ateistou a republikánem. Tato hra v překladu Michala a Matyldy Lázňovských vychází v březnu 2011 jako desátý svazek „africké knihovničky“ v edici Současná hra IDU u příležitosti 10. ročníku festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani.
6. května
11. června
Nezávislé profesionální divadlo působící v brněnském Kabinetu múz. Svůj název získalo divadlo díky postavě šaška v Shakespearově Večeru tříkrálovém – šašek Feste (někdy také šašek Masopust) ve hře provokuje a nastavuje zrcadlo politice hraběcího dvora). Divadlo Feste se tak profiluje sociálními a politickými tématy.
Jednotlivé projekty pracují jak s dramatickými texty, tak s dokumentárními materiály. Zázemí pro dokumentární postupy divadla poskytuje spolupráce s pedagogy a studenty Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2006 uvedlo 13 inscenací, které představilo nejen v České republice, ale i v zahraničí.
„Divadlo Feste dokázalo za dobu své poměrně krátké existence vnést na českou divadelní scénu nový zájem o původní dokumentární drama, jeho tvorbou se prolíná idea divadla coby společenské, morální instituce. V inscenacích jako Náš islám, Osmdesátdevět, Havel píše Husákovi, Haz.Art, Dealeři fyzické lásky či Národní třída dokázal Jiří Honzírek jako jedna z vůdčích postav občanského sdružení artikulovat aktuální politické a společenské situace a konfrontovat s nimi publikum,“ řekla Dora Viceníková, dramaturgyně, zástupkyně uměleckého šéfa Divadla Reduta.
Eva Krčmářová