Automobily v centru? Jen mediální manipulace…
Komunální politici se nás v poslední době prostřednictvím spřízněných, nebo rovnou ovládaných médií snaží přesvědčit o tom, že pro brněnské občany je přítomnost automobilů v historickém centru Brna takřka největší životní obtíží. Osobně si myslím, že nás obyvatele Brna trápí deset tisíc mnohem závažnějších problémů a tak si dovolím zde tuto průhlednou kampaň uvést z jiných úhlů pohledu:
Za prvé: V historickém centru Brna se pohybuje naprosté minimum automobilů a 99% z nich nepopojíždí po rozbombardovaném Zlatém kříži zbůhdarma nebo za zábavou. Ve velké většině buď obsluhují Stavbu (ISPA), nebo zásobují provozovny, nebo slouží bydlícím. V neposlední řadě je centrum plněno automobily pracovníků Magistrátu, ÚMČ Střed, Městské a státní policie.
Za druhé: Troufám si tvrdit, že ti, kdo tuto pomýlenou kampaň přiživují, činí tak buď z čirého amatérismu a bez zamyšlení se nad problémem v celé jeho šíři (kupř. mnozí Zelení neumějí nad šálkem dobré kávy v některé z mnoha kaváren v centru rychle odpovědět na otázku jak zboží jinak do města dostávat…) anebo ze zištných pohnutek protože represe vždy zavání něčím kšeftem.
Za třetí: Obávám se, že populističtí ochránci pěšáků zneužívají ne úplného povědomí o tom, co je to “historické centrum” – odpůrcům aut ve městě totiž – dle mého názoru – vadí spíše nekonečné čekání v kolonách na prvním nebo druhém okruhu a prakticky všude po Brně – to však s vjezdem aut do centra nic společného nemá, katastrofální zácpy jsou způsobeny zejména bezohlednou stavební činností stavebních firem, absolutní absencí anebo v mnoha případech “balkánským provedením” náhradního dopravního značení a porušováním norem při stavbě nových křižovatek a obchvatů zejména u nákupních center. Tyto místa permanentních kolapsů, oblasti, kde auta skutečně způsobují problém či dokonce zabíjejí chodce – zde koncepci postrádám. Že by někomu skutečně vadil provoz na Masarykově ulici nebo na Zelňáku? Vždyť tam jezdí stejně jen “oni” nebo policie… A zaparkovaných aut je zde stejně nebo spíš méně jako v kterémkoliv srovnatelném městě Evropy.
Za čtvrté Pomohly by kýble s barvou. Namísto “zavádění mýtného” a “budování zátaras” a “posilování pravomocí” a “přísnějších trestů” a “vyšších pokut” doporučuji zodpovědným osobám vzít kýbl s barvou a poprvé od sametové revoluce zkusit také něco udělat. Je totiž prokázáno, a partnerské město Utrecht nám budiž v tomto směru příkladem, že dobře a logicky vyznačené pruhy a parkovací místa a při užití běžných plastových reflexních vymezovacích zábran (kupř. před tramvajovými ostrůvky a u přechodů) sníží celkové zatížení města až o 40% !!! Zkusil někdy někdo uvažovat tímto směrem? Existuje celý takřka vědní obor, který se touto problematikou se všemi nuancemi zabývá…
Za páté: Je sice úžasné kráčet mílovými kroky vpřed a blahořečit Neviditelné ruce Václava Klause, ale bylo by vhodné při tom nedotýkat se práv menšin – v tomto případě jsou v menšině pracující motoristé, drobní podnikatelé a bydlící. Zde bych prozradil brňákům, že takzvané “Rezidenční právo” – tedy svoboda obsluhovat autem svoji rodinu a domácnost – je naprostou samozřejmostí ve všech evropských městech (EU).
Za šesté: “Úskok” Magistrátu v podobě tzv. “Výjimek” – těch papírků zatavených ve fólii bratru po tisícovce co prodává již více než deset let paní …. na Odboru dopravy… Víte jistě také, že vás toto “šidítko” neopravňuje vůbec k ničemu, přinejmenším k ničemu více než běžného řidiče bez Výjimky – můžete kolem svého bytu či provozovny pouze projíždět, jakmile totiž zastavíte (třeba za účelem vynesení svých tří dětí do třetího patra…) dopouštíte se přestupku což Vás bude stát…atakdál…viď strážníku…?!
Za sedmé: Klientelismus v parkování – Neodpustil bych si, kdybych na tomto místě nepoukázal na další problém – zmatenost strážníků, kteří mají na řád (neřád…) dohlížet…X-krát jsme zde poukazovali na donebevolající nešvar – parkování v parku před Národním divadlem – jacísi Vyvolení si zde udělali parkoviště, a zatímco v bezprostřední blízkosti na Rooseveltově ulici doslova zuří boj proti zoufalým parkujícím, oněch Vyvolených se to nijak netýká…takových lokalit je více, jmenujme například “záhadnou” Běhounskou, černá parkoviště na Kolišti, strážníky nedotčené Jakubské náměstí a samozřejmě všechny vozy s nákupní cenou nad 1500000 Kč – chápu že se strážník v našich podmínkách bojí dát botičku na Mercedes s motorem Lotus…však to znáte…
Doposud jsme stále byli svědky toho, že představitelé města z různých důvodů parkovací místa ruší – obyvatelé ulice Kounicovy blíže Parkovacího domu o tom vědí své, my ze středu města zase vidíme, kolik dříve parkovacího místa zabírá Stavba.
Podívejme se také, jak s dostupnými fakty nakládá tzv.Třicetivteřinový komics* Mladá Fronta DNES:
- GRAF
- rozhodně nesouhlasí 15 %
- spíše nesouhlasí 29 %
- spíše souhlasí 26 %
- rozhodně souhlasí 27 %
- neví 2 %
* Co říkají Brňané na uzavření centra města pro auta:
Pozn.: Centrum Brna je v průzkumu definováno jako oblast historického jádra ohraničeného ulicemi Husova a Dornych, shora ulicí Joštovou a zdola vlakovým nádražím.
Nevím, nakolik věříte průzkumům v zemi, kde “Paroubek dýchá Jandákovi na záda” a naopak; avšak počítat jistě umíte. Já z tohoto grafu spíše vidím, že s “uzavřením centra” nesouhlasí masa 44% respondentů, zatímco pro represi je jich 53%. Kdyby se jednalo o fotbal, budiž, ale dobrý správce věcí veřejných v demokratickém zřízení by si těch “poražených” “motoristů z nutnosti” všimnout měl.
A douška na závěr: bavím se mimo jiné tím, že v naší ulici monitoruji a dokumentuji jak a která auta projíždějí zákazem vjezdu, na který z okna pěkně vidím. Nejsem zdaleka sám, kdo si všiml, že značku nerespektují v drtivé většině policejní vozy. Jen slabá polovina policejních vozů se těsně před spácháním přestupku alibisticky rozbliká…Chystám přehledný barevný graf, budeme se bavit :-))
-ma-
denní tisk, 16. 12. 2005
Město lidem!
K věci
V exkluzivním průzkumu pro MF DNES si nadpoloviční většina dotázaných Brňanů přála, aby do historického jádra města nemohla jezdit auta. Podobné přání mají jistě i lidé v dalších historických městech na jižní Moravě. Dá se to řešit – zásobování z přilehlých parkovišť na vozících, nevěsty by k radnici přivezla bryčka tažená koňmi, turisty by po památkách povozili taxikáři na kole. Nebo by se vjezd vozem do centra zpoplatnil, jako je to v některých městech republiky. Na druhou stranu je otázka, zda by se tím Brno nevrátilo o století zpátky. I v centru bydlí a podnikají lidé s řidičákem.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava
Autor: DALIBOR MAŇAS
Zákaz vjezdu? Na politiky radikální
Podle zástupců politických stran na brněnské radnici zákaz vjezdu do centra nic nevyřeší
Téma
JIŽNÍ MORAVA DNES
Dopravní situaci v centru Brna chtějí řešit všechny politické strany na brněnské radnici. Pro většinu z nich je zákaz vjezdu do centra příliš tvrdým omezením, jiné by ale ještě přitvrdily.
Brno – Brněnští politici se předhánějí v plánech, jak zabránit každodenním bojům o parkovací místo v centru Brna. Zakázat vjezd do centra města, jak si to podle průzkumu MF DNES přeje 53 procent Brňanů, ale většina z nich nechce. Ani by si podobný bod nedala do volebního programu. “Radikální kroky jsou nutné, ale tvrdý zákaz vjezdu by sám o sobě nic nevyřešil,” řekl náměstek primátora a šéf brněnské ODS Miroslav Hošek.
Asi nejradikálněji ze všech brněnských politiků se k dopravě v centru města staví zastupitel za Stranu zelených Mojmír Vlašín. Každý vjezd do centra Brna by zdražil třeba na tisícikorunu, aby si řidič cestu středem města rozmyslel. “V Sankt Pöltenu uzavřeli střed města úplně a zásobování probíhá pomocí vozíků. Tomu bych se v Brně vůbec nebránil,” uvedl před časem Vlašín.
Regionální stranická šéfka zelených Jana Drápalová by zase omezila počet aut v centru tím, žemimobrněnští řidiči by parkovali na záchytných parkovištích i desítky kilometrů od Brna a do města jeli hromadnou dopravou.
Většina politiků se shodne, že zákaz vjezdu do centra města nelze absolutizovat. “Nemůžeme někoho nutit, aby při stěhování nábytku nosil skříně několik kilometrů,” uvedl mluvčí jihomoravských sociálních demokratů Jeroným Tejc s tím, že takový zákaz by musel být kompenzován stavbou podzemních parkovišť.
Omezování parkování v centru města mají ve volebním programu brněnští komunisté. Ti chtějí do parkovacích domů přesunout auta movitých podnikatelů a ulice nechat bydlícím.
GRAF
* Co říkají Brňané na uzavření centra města pro auta
rozhodně nesouhlasí 15 %
spíše nesouhlasí 29 %
spíše souhlasí 26 %
rozhodně souhlasí 27 %
neví 2 %
Pozn.: Centrum Brna je v průzkumu definováno jako oblast historického jádra ohraničeného ulicemi Husova a Dornych, shora ulicí Joštovou a zdola vlakovým nádražím.
O autorovi| JIŘÍ SMETANA, s přispěním Lucie Kučerové a Ivany Svobodové
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava
Autor: JIŘÍ SMETANA
O parkování v centru Brna
Jak to vidí
Přestože bydlím v centru města, tak by mi zákaz vjezdu nevadil ani vteřinu, naopak bych ho velmi přivítal. Byl jsem nedávno v Londýně a ocenil jsem, že se tam vybírá mýtné. To je ale nepopulistický krok a nepočítejme s tím, že by ho udělala brněnská radnice. A kdyby ano, byly by stovky výjimek pro radní a pro jejich kamarády. Ale třeba se mýlím a radnice se před volbami chytne za nos a začne s auty v centru něco dělat.
O autorovi| Břetislav Rychlík, brněnský režisér
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava
Autor: Břetislav Rychlík
Rudlem nikdo zboží navážet nebude, auta musí zůstat
Téma
JIŽNÍ MORAVA DNES
Brno – Kdyby se vyplnilo přání Brňanů, centrum města by se stalo mrtvou zónou. „Má-li zůstat centrum živým organismem, musí tam auta jezdit. Ovšem je potřeba dát ježdění do centra řád,“ říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.
* Polovina Brňanů, kteří odpovídali v průzkumu pro MF DNES si přeje zakázat vjezd autům do centrální části města. Vyřešilo by to současnou situaci?
Názor, že by se měl vjezd do centra města úplně zakázat, je příliš radikální. Centrum je živý organismus a aby to tak zůstalo, je potřeba vjezd zachovat. Už jenom kvůli zásobování obchodů, málokdo bude rudlem navážet zboží od Janáčkova divadla.
* Jak by se tedy měl režim dopravy v centru města změnit?
Je potřeba začít z úplně jiného konce. Do centra města vjíždí neúměrně velký počet vozidel a tomu je třeba předejít. Bylo by zajímavé podívat se na počet vydaných povolení k vjezdu. Má ho kdejaký směnárník, který ho vůbec nepotřebuje.
* To by se ale musela zároveň zlepšit kontrola dodržování předpisů.
To je druhá věc, která se musí hlídat. Aby každý uhradil za parkování skutečnou cenu, ne že si zaplatí hodinu a vrátí se za čtyři. Když se dělal průzkum, zjistilo se, že jen třetina řidičů zaplatí za skutečnou dobu, kterou na parkovišti stojí. Třetina zaplatí za kratší dobu a zbytek vůbec. Navíc zpoplatněná by měla být každá volná plocha v centru. I pro bydlící. Dnes platí šest set korun za rok a i kdyby to byl desetinásobek, tak je to podle mě málo.
* Jak velké části města by se takové podmínky měly týkat?
Generálně všude tam, kde je přetlak na parkování. Například oblast mezi ulicemi Veveří a Lidická by měla být zpoplatněna minimálně po Kotlářskou. Stejně tak Pekařská, Pellicova a Hybešova.
* Je to způsob, jak dostat auta z ulic do parkovacích domů?
K parkování v domech, které se nachází většinou dál od centra než parkoviště na ulicích, je nutné lidi motivovat. A to jde pochopitelně nejlépe přes peníze, parkování na ulici by tedy mělo být rozhodně dražší než v hromadných garážích. K tomu je ovšem potřeba, aby všechna parkovací místa obhospodařoval stejný subjekt.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava
Autor: JIŘÍ SMETANA
Zaprvé, ne zcela souhlasím s obsahem tohoto článku, jsem břídil a pěšák, chápu však redakci, která v centru bydlí i pracuje. Problém bohužel není ani tak na radnici jako v lidech. Až příliš rychle si všichni uvykli luxusu své vlastní bubliny, ve které se přesovají, častokrát i zcela zbytečně. Průzkumům se věřit nedá, přesto bych však věřil slovům primátora, který kdysi řekl, že normální občan je ochotný ujít maximálně 500m od svého vozidla. Bohužel, nikdo se nad tím nepozastavuje, to raději postavíme v centru parkovací domy, než by jsme lidem řekli, že někdy můžou jít i pěšky. Malování pruhů na zem nepomůže.
auta mne serou vsude, hlavne ty, co nejsou moje
To by ses divil DaV, jaké kouzlo udělá přehledně značená komunikace, kolik lidských životů zachrání plastové zábrany!!
Je to stále stejné téma… bydlení v historickém centru je prostě nóbl, je to určité privilegium stejně jako tam mít kancelář. Ne každá firma či rodina si to může dovolit. A rozhodně je správné, že z historického centra jsou auta postupně vytlačována až za malý městský okruh. Nebo byste snad chtěli aby mohla auta parkovat i na Masarykove a Náměstí Svobody? Pokud bydlíte v centru, v lukrativní části musíte počítat se zvýšenými náklady na bydlení = např. parkování vozu sebou nepochybně ponese zvýšené finanční nároky. všude ve světě je běžné a bylo to i unás než kominsté defomrovali společnost, že v centru jsou ty nejdražší byty a firmy.
já si myslím, že bydlet v centru Brna není žádný luxus, teda pokud nemáš zálibu v opileckých písních či produkci na náměstí Svobody, je jedno, jestli předvolební, vánoční nebo jen čistě alkoholovou.
Jinak jsem snad ještě chtěl říct, že v případě, že se snaží radní vyhnat dopravu z centra, přijde mi trochu nelogický jejich krok zatáhnout do centra všechny městské úředníky (do Jalty). Když se totiž podívám na Dominikánské náměstí, troufnu si odhadnout, že většina těch aut, co tam parkuje, patří právě úředníkům, kteří mají samozřejmě příslušné povolenky. Bohužel to vypadá, že díku tomu návalu aut padne i ten malý parčík mezi Jaltou a Internacionálem (teda jestli se nepletu, nejsem totiž zasvěcený do plánů pánů ze stavitelské loby, která Brnu vládne)
No a ještě dodatek, moc si střed úplně bez aut představit nedovedu, že by třeba na poštovské byly lavičky mi přijde jako utopie. Spíš to povede k tomu, že do centra budou jezdit jen vyvolení vybavení těmy správnýmy čipy.
Já bych se přimlouval alespoň za to, aby “vytlačovali” nějakými civilizovanějšími prostředky – třeba dobrým nápadem, vtipnou osvětou, slevou jízdného MHD a podobně. Chtěl bych být pozitivně diskriminován!
Uznávám že páni radní by měli jít příkladem.
Nemám rád chytráky , kteří neví o čem je řeč. Bydlení ve středu města vůbec není luxus , mnoho nás tu bydlí z nutnosti , protože vhodné byty nejsou a radní místo toho řeší jenom samé ptákoviny. Ono to má jenom samé nevýhody:
1) již zmíněná auta , nemůžeme přijet k domu , dokonce ani invalida , ihned je za zadkem městský policajt a haraší botičkou , ale podvodník s “F” kem tam stojí od rána 7.30 do 17.00 a nikdo na něho nemá
2) opilci vracející se z barů včetně cikánů dělají rambajs včetně rozbíjení výkladních skříní
3) cikáni přepadávají v domech ženy v dopoledních hodinách , proto se zamyká celý den
4) bezdomovci hledají útulek ve sklepních prostorách
5) bytový fond je starý , v havarijním stavu , nikdo se o nic roky nestaral , nájemné vysoké , teplo a teplá voda ročně 67 500,00Kč , výměna výměníku za kotel , který si koupíme sami nepřipadá v úvahu , nepovolí nám to , protože v tom jede magistrát , který určil tržní ceny , přitom teplárnu odkoupilo a vlastní město
6) Suprmarkety zlikvidovaly drobné obchody ve městě , zbyl už nyní jenom ALBERT , který je čím dál dražší a zboží
cenám neodpovídá , přitom ne všichni mají auto , aby si mohli zajet na nákup na periférii
7) Zastupitelstvo řeší samé ptákoviny , stará se o svá koryta , ale neřeší opravdové problémy občanů a už vůbec ne bydlících ve středu města , přitom tu bydlí cca 75% občanů důchodců . z roho cca 70% ve věku okolo 70 let
Mám pokračovat dál? Pokud se Vám to ještě bude zdát lukrativní bydlení a luxus , potom si to s Vámi vyměníme , můžete si to jít zkusit!!!
Milan
nenadávaj na policajty, jak se asi mají dostat na služebnu na Běhounskou nebo když jedou na případ do centra a když nerozblikají, tak je nějaký trouba vyfotí a ředitel je oflastruje, zamyslete se nad tím,