Český recept na dálnice: Jak upéct dvě za jediný víkend

Vláda včera “rozlouskla” dlouhodobé dilema silničního spojení Brno — Vídeň vskutku originálně a po svém. Proto, aby Ministerstvo dopravy a jeho političtí spojenci uspokojili svou potřebu protlačit usnesení o R52 za každou cenu, schválila “balíkovou metodou” i usnesení o R55 — občanskými sdruženími, dotčenou veřejností i ekology upřednostňované “břeclavské” alternativě k R52. To vše ještě dříve, než zadaná a připravovaná komparativní studie mohla prokázat, která z obou staveb má dostat přednost.(1) Výsledkem je pochopitelný chaos a tvrzený úspěch na všech frontách. Co vlastně přijatá usnesení znamenají?

“Především, že boj o výsledné řešení dopravního spojení Brna s Vídní je stále otevřený a fakticky vláda včera nevyřešila nic, nehledě na to, že o trasách dálnic a silnic nemá vláda tímto způsobem co rozhodovat,” říká Daniela Konečná, právnička Ekologického právního servisu, který se kauzou R52 již několik let zabývá a zastupuje dotčenou veřejnost na její plánované trase. “Rakouští sousedé nebudou stavět hned dvě silnice jen proto, že na české straně nejsme schopni provést řádné posouzení variant a vybrat tu, která je levnější a šetrnější k životnímu prostředí a která bude dle výhledů dopravní intenzity skutečně využívaná. Také Evropská komise nám přiklepne eura z evropských fondů jen na jednu stavbu, a to na tu, která bude posouzena a vybrána v souladu s evropskou legislativou”, dodává Konečná.

“Je zároveň obdivuhodné, jak lehce prošlo včera ve vládě usnesení o břeclavské variantě. Na možnost využít již postavené dálnice D2, břeclavského obchvatu a dostavění krátkého úse! ku do Poštorné jsme přitom upozorňovali celou dobu a Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i Jihomoravský kraj tuto variantu doposud ignorovaly nebo přímo odmítaly. Najednou podle nich tato varianta nejen existuje, ale je i záslužná, protože odvede tranzitní dopravu pryč z Lednicko-valtického areálu a zkrátí kamionům cestu do Polska,” konstatuje Konečná.

Tlak, který přivedl vládu až k usnesení schvalujícímu pálavskou R52, je přitom pozoruhodný. Nejen, že Ministerstvo dopravy nepočkalo ani do července, kdy mají být známy výsledky jím zadaných srovnávacích studií, k jednání o těchto usneseních došlo bez zařazení na program vlády a připomínkového řízení — k tomuto postupu má přitom vláda sáhnout jen v opravdu výjimečných případech. “Jde o velkou sumu veřejných peněz, která je v sázce, o krajinu, která může být nezvratně poškozena zbytečnou stavbou. Odborné studie nepotřebnost R52 již nyní prokazují. Navíc ji zpochybňuje Veřejný ochránce práv, Evropská komise, ! prošetřovat ji bude Nejvyšší kontrolní úřad. Územní plán, ve k! terém je R52 zanesena, stejně jako stanovisko EIA na R52 leží u Ústavního soudu. Sečteme-li to, má Ministerstvo dopravy pochopitelně naspěch, protože ten se u nás v dopravním sektoru vyplácí,” uzavírá Konečná.

1) Jedná se o studie, zadané Ředitelstvím silnic a dálnic firmám DHV CR, spol. s r.o. a Babite spol. s r.o. Termín dokončení je nejpozději k 31.7.2008, cena studií cca 3 miliony Kč, porovnány mají být R52 vs. Břeclavská varianta.


Ekologický právní servis, Daniela Konečná

1 thought on “Český recept na dálnice: Jak upéct dvě za jediný víkend

  1. Jako dotčená veřejnost žádám, aby vláda taky konečně rozhodla o R43 a okamžitě se začalo stavět v trase Hitlerovy dálnice. Spěch se bude dotčené veřejnosti, občanským sdružením i ekologům rozhodně vyplácet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.