Kulaté výročí na D1
Nejstarší, nejdelší, nejvytíženější i nejnebezpečnější dálniční komunikace na území České republiky,
dálnice D1, která už 25 let spojuje pražskou metropoli s Brnem slaví narozeniny.
Poslední zprovozněnou částí dálnice se totiž 8. listopadu 1980 stal 20,7 kilometru dlouhý úsek
Humpolec – Pávov.
Od tohoto okamžiku mohli motoristé využívat celou trasu dálnice z Prahy do Brna,
kde na ni navazovala čerstvě dokončená dálnice D2, vedoucí do slovenské Bratislavy.
Stalo se tak po více než devíti letech od otevření prvního, 21 kilometrů dlouhého úseku z Prahy do
Mirošovic. Ten byl uveden do provozu 12. července 1971; z Prahy do Brna se ale muselo ještě
několik let jezdit přes Kutnou Horu a Havlíčkův Brod. Výstavba úseku Humpolec – Pávov mezi
91. a 112. kilometrem D1 začala v červnu 1976. Na 104. kilometru zde dálnice stoupá do nadmořské
výšky 655 metrů, nejvíce na celé její trase. Součástí úseku jsou i dvě velká odpočívadla –
Mikulášov a Pávov.
Původní záměr socialistického plánování, postavit dálniční koridor Praha-Brno-Bratislava do
roku 1975, nevyšel. Oproti ostatním dálnicím v republice však bylo zpoždění zanedbatelné.
Stejný plán totiž předpokládal dokončení celé dálniční sítě v socialistickém Československu
do roku 1990.
Skutečnost je jiná. Letos 24. října byl otevřen nový 17,5 kilometru dlouhý úsek z Vyškova do
Vrchoslavic, čímž se nejstarší česká dálnice prodloužila téměř o osm procent na celkem
247,5 kilometru. Z budoucí celkové trasy D1 až k polským hranicím zbývá dobudovat ještě
130 kilometrů, z toho je dnes 80 kilometrů v přípravě a výstavbě jako dálnice D47. Po dokončení
bude mít D1 z Prahy přes Brno a Ostravu na polské hranice 377 kilometrů. Dokončení celé této
trasy plánuje Ředitelství silnic a dálnic do pěti let, tedy do roku 2010.
Zdroj: ČTK, Centrum.cz
Hádejte, které komunikaci se v České republice přezdívá >Mlýnek na maso< ?