Nejstarší v Mladé Frontě DNES

Nejstarší známý Ford Transit je v Brně

Fanoušek značky Ford koupil unikátní vůz od předchozího majitele za deset tisíc korun.

Brno – Nejstarší dodávce Ford Transit je rovných čtyřicet let. Není zaparkovaná v muzeu v Británii, jak by se dalo očekávat, ale parkuje v brněnské garáži fanouška značky Ford Vlastimila Kohoutka. A do nablýskaného veteránu má zatím daleko. „Všechno uvedu do původního stavu,“ slibuje však její majitel. Ten se svým vozem zvítězil v soutěži o nejstaršího českého transita. Nakonec se zjistilo, že je nejstarším pojízdným exemplářem na světě.

Nejstarší transit se „narodil“ v září 1965, byl původně modrý a jezdit s ním měli v severní Africe. Jak tomu bylo doopravdy, nikdo neví. „Osobně si myslím, že do Afriky nikdy nedorazil,“ myslí si Vlastimil Kohoutek. Vůz ve speciální „africké úpravě“ s posuvnými dveřmi a vyklápěcí stěnou skříně každopádně strávil konec sedmdesátých let v Německu a odtud se v roce 1979 dostal do Brna.

Opravy: co dům dal

Deset let totality na autě zanechalo stopy, nad kterými každý restaurátor aut musí lomit rukama. „Originální náhradní díly nebyly k dispozici, tak se to spravovalo, jak se dalo,“ krčí rameny Kohoutek. Původní zůstala jen karoserie, obě nápravy a převodovka. „Motor sice stejné značky, konstrukce a obsahu, ale je z nějakého osobního auta,“ říká Kohoutek, když otevírá zrezlou kapotu. Pod ní se skrývají „vylepšení,“ která na historický vůz narouboval původní majitel. Některé původní pryžové trubičky například nahradil obyčejnou zahradní hadicí. Od původního majitele dostal transit i černožlutou barvu.

Skvost za deset tisíc

Vlastimil Kohoutek vzácného transita koupil v roce 1997. „Stál pořád na stejném místě, tak jsem tam nechával vzkazy majiteli, že chci auto koupit,“ popisuje, jak se k autu dostal. Když se mu podařilo majitele najít, zjistil, že krátce předtím auto prodal svému sousedovi. „Ten mi ho nechtěl prodat, i když jsem mu nabízel víc,“ vzpomíná Vlastimil Kohoutek. Muž se ovšem dostal do potíží a auto tak přece jen nakonec putovalo do rukou fandy. Zaplatil za něj deset tisíc korun.

Vlastimil Kohoutek sice věděl, jak je auto staré, ale spíš než jeho věk ho fascinovaly netradiční posuvné dveře a začal plánovat kompletní restauraci. Originální díly bude brát z mladšího sourozence stařičkého transita. „Podařilo se mi ve sběrném středisku koupit udržovaný kus z roku 1966. Vykoupil jsem ho za cenu šrotu, nastartoval a odjel s ním,“ směje se Kohoutek.

Šest měsíců na opravy

Nejtěžší období nastane Kohoutkovi v příštím půlroce. Do června chce auto zrestaurovat tak, aby mohlo být vystaveno na veletrhu Autotec. Od českého zastoupení Ford Motor Company má slíbené, že od firmy dostane příspěvek na opravu, která rozhodně nebude levná. Velkou část karoserie je třeba vyvařit, spoustu času zabere odstraňování „doplňků“ předchozího majitele. „Cena asi půjde přes sto tisíc,“ odhaduje Vlastimil Kohoutek. „Pokud nepočítám práci, kterou do toho investuji,“ upozorňuje.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – jižní Morava

Autor: JIŘÍ SMETANA

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.