Kluk z plakátu by se asi divil
V sobotu 3. září uveřejnil deník DNES v příloze pro moravskou metropoli a okolí BRNO článek Jiřího Klestila, který byl reakcí m.j. na skutečnost, že městské plakátovací plochy, které byly ve správě BKC (dříve KIC) města Brna, budou nadále spravovány firmou Rengl. Čtěte:
Když jsme začali poukazovat na to, že to není pouze Inform, kdo přijde o plakátovací plochy, ale že na řadě je Brněnské kulturní centrum (BKC) a další, vysloužili jsme si renomé paranoidních bláznů.
Když jsme hovořili o této možnosti jak s předchozím ředitelem kulturního centra panem Nováčkem, tak se současným ředitelem panem Galíkem, nevěřili nám.
Z brněnské veřejné správy s námi nemluví ani klika od dveří (až na pracovníky jednotlivých úřadů -jako například finančního, živnostenského, sociálního – provádějících hloubkové kontroly v naší společnosti).Přišel jsem o firmu…
Jsme členy Asociace výlepových služeb České republiky. Jedním z důvodů pro vznik tohoto spolku byla obava mnoha živnostníků z celé republiky před ztrátou prostředku obživy. Brněnskými zastupiteli protěžovaná firma Rengl s.r.o. totiž stejným způsobem jako v Brně vyhrává různá „poptávková řízení“ na provoz plakátovacích služeb ve městech po celé České republice. Celkem už jich je 61.
Od května loňského roku převzala tato firma i obchodní podstatu naší společnosti.
V této době jsme na základě poznatků „v branži“ začali poukazovat na to, že se domníváme, že dalším z firmou Rengl s.r.o převzatých souborů plakátovacích ploch mají být právě plochy Brněnského kulturního centra.
Za období od května loňského roku na základě dalších v Brně vypsaných „poptávkových“ řízení přišel o další soubory ploch jak Inform, tak každá z brněnských výlepovek, konkrétně tedy kulturní středisko Omega a Plakátování Kopečná.
…a nestačím se divit
Přišel jsem o firmu, ale zůstal mi fotoaparát, a tak chodím a fotím plakátovací plochy. Fotím ty, které jsem měl, i ty, které ne. Mám kompletní fotodokumentaci ploch nejen sítě Rengl s.r.o. za poslední rok a nemohu se ubránit dojmu, že to poslední, o co v této hře jde, jsou plakátovací plochy, potažmo Brňané, kteří mají potřebu plakátovat.
Jinak by totiž na těchto plakátovacích plochách nebyl tak ubohý zmar.
Na místech, která původně s přehledem uspokojila celou brněnskou kulturní veřejnost, vlají neaktuální plakáty, vybledlé připomínky akcí někdy z června jsou v poslední době přelepovány bílým papírem, jako by dávaly na vědomí, že jsou volnou plochou k prodeji.
Část kulturní veřejnosti, která pochopila, že zakázky v plakátování v Brně nejsou plněny, už to dávno začala řešit po svém a vzala si kbelíky s lepidlem a šla lepit například na dveře od kostela na rohu Jánské a Minoritské. Nic jiného jí pravděpodobně nezbývá.
Je s podivem, že do doby, než se začala vypisovat „dílčí poptávková řízení na provoz plakátovacích ploch“, byly dveře od kostela i další městský majetek černého výlepu prosté.
A co výběrová řízení?
Není to ale tak, že na všechny zmíněné soubory plakátovacích ploch, které byly a jsou brněnským firmám „odebírány“, by mělo být vypsáno řádné výběrové řízení s účastí především firem, které je do doby ukončení či vypovězení smlouvy řádně provozovaly?
Poptávkové řízení je pro mě pouze manévrem, jak z podobného řízení stávající provozovatele vyfaulovat, přestože zákon o takovýchto řízeních hovoří jinak.
Je zapotřebí si uvědomit, že celek, kterého je Brno majitelem, převyšuje hodnotu, za kterou má být řádné výběrové řízení vyhlášeno.
Nepřekvapilo mě, že BKC o plakátovací plochy přichází, a nepřekvapí snad nikoho, když řeknu, že o tomto faktu všichni podstatní dávno vědí.
Bez podpory ve veřejné správě nedokáže podnikat ani Inform, ani Omega, Plakátování Kopečná nebo Brněnské kulturní centrum, o které teď běží.
Až najdu právníka, který se nebude bát do toho jít, podám na Statutární město Brno žalobu „jako Brno“.
***
Moravské fórum
O výlepních plochách v Brně
Jiří Klestil
„Zatímco černý výlep kvete, neaktuální plakáty na plakátovacích plochách jsou přelepovány bílým papírem.“
Foto popis| PLAKÁTOVACÍ PLOCHA V JUGOSLÁVSKÉ ULICI. Nejsou zakázky, nebo se v Brně nekonají žádné akce?
O autorovi| JIŘÍ KLESTIL, Autor je majitelem agentury Inform Brno
pověste sem i Renglovu odpověď