Letiště Brno dostalo novou hasičskou stříkačku


Pořízení zásahového vozidla bylo součástí projektu Doplnění infrastruktury letiště Brno-Tuřany, spolufinancovaného z Regionálního operačního programu Jihovýchod.
Doplnění infrastruktury letiště schválila Rada Jihomoravského kraje v roce 2008, kdy byla podána žádost o podporu projektu z evropských prostředků. Výbor Regionální rady Jihovýchod projekt v říjnu 2008 schválil. Cílem projektu bylo zvýšení bezpečnosti provozu letiště a částečně také separace cestujících ze schengenského prostoru a mimo tento prostor.
V první etapě projektu byly zakoupeny dva nízkopodlažní letištní autobusy, které nyní zajišťují přepravu cestujících mezi odbavovacími halami a dopravními letouny. Ve druhé etapě projektu došlo na rozšíření technického vybavení stanice podnikové jednotky hasičů, působící na mezinárodním letišti Brno-Tuřany. Cílem nákupu letištní cisternové automobilové stříkačky bylo zvýšit úroveň bezpečnosti provozu letiště a jeho uživatelů a zvýšit technickou připravenost pro akutní zásah v případě krizové situace.
Na základě výběrového řízení koupil Jihomoravský kraj cisternovou automobilovou stříkačku Actros 3360 A 42 6×6 od firmy Ziegler, postavenou na podvozku Mercedes Benz. Letištní speciál je vybaven nejmodernějšími technologiemi. Požární zásah lze uskutečnit z vozu vodou nebo pěnou, práškem i oxidem uhličitým. Vozidlo je vybaveno také příslušenstvím pro vniknutí do trupu letadla, přetlakovým ventilátorem, základním zdravotním příslušenstvím a detekčními přístroji. Mimo dálkově ovládaný osvětlovací stožár je k dispozici i elektrocentrála a sada halogenových lamp k osvětlení místa zásahu.
Kombinovaný hasicí automobil je postaven na třínápravovém podvozku vybaveném automatickou převodovkou, vpředu osazeným navijákem do 6,8 tun, zadním závěsem do 3,5 tuny a tažnými oky pro vyprošťování. Pomocným náhonem z převodovky je poháněno velmi výkonné čerpadlo. Vozidlo je pro hasební zásah vybaveno střešním a nárazníkovým monitorem, po obou stranách vozu jsou zařízení pro rychlý zásah a vývody pro připojení požárních hadic. Pro ochranu podvozku je automobil vybaven sprchovým zařízením. Dále je vozidlo vybaveno přetlakovým ventilátorem, základním zdravotním příslušenstvím a detekčními přístroji. K elektrocentrále je možno zapojit i výkonné kalové čerpadlo. Kabina vozu je vyrobena pro posádku 1+2.
Jan Chmelíček, tiskový mluvčí Jihomoravského kraje
Foto: archiv Krajského úřadu JMK




