Warning: sprintf(): Too few arguments in /www/doc/www.informacezbrna.cz/www/wp-content/themes/covernews/lib/breadcrumb-trail/inc/breadcrumbs.php on line 254

Vezměte na vědomí: dálnici přes město, nové hypermarkety…

  • Radní chtějí zítra na Zastupitelstvu města Brna prosadit svoji představu o budoucnosti města – bez diskuse a bez námitek veřejnosti. Hitlerova dálnice R43 má podle nich konečně protnout Bystrc a rekreační oblasti na přehradě, vyrůst mají nové hypermarkety.

    Zastupitelé a zastupitelky mají podle jejich představ „vzít na vědomí“ tzv. Pokyny ke zpracování návrhu Územního plánu města Brna. Má se tak stát u příležitosti odhlasování pozastavení prací na územním plánu, neboť soud zrušil nadřazené Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje.

    Pokyny však jasně určují, jak mají úředníci a úřednice postupovat, jakou variantu zvolit. Vzetím na vědomí se tak rozhodne o trase R43 či o tom, že další volné plochy na okraji města zaberou obří nákupní centra. Ovšem bez projednání námitek veřejnosti a městských částí, které by muselo proběhnout v případě schvalování pokynů. Jak ukládá stavební zákon.

    „Námitky veřejnosti a starostů a starostek zřejmě nezapadají do představy o jediném správném rozvoji města. Jinak si lze těžko vysvětlit, proč je úřad oddělil a nechá je projednat později – pouze formálně spolu s formálním schválením pokynů. Dostojí tak stavebnímu zákonu a zároveň se námitkami už fakticky nebude muset zabývat,“ komentuje postup magistrátu Lukáš Lyer z NESEHNUTÍ.

    Námitky, které chce magistrát obejít, ukazují, že město se může rozvíjet i jinak. Například stavby nových hypermaketů nejsou nutné a ani lidé je nepotřebují. 81 % lidí v Česku si nové hypermarkety nepřeje, 41 % obyvatel a obyvatelek Brna ovšem postrádá menší prodejnu ve svém okolí [2]. Podle studie NESEHNUTÍ – která prošla oponenturou renomovaného urbanisty Jiřího Löwa – může územní plán vytvořit podmínky pro rozvoj pestré sítě obchodů místo stavby dalších nákupních center na periferii města. Magistrát několik drobných opatření skutečně zapracoval, ale směr je stále stejný: více hypermarketů a další úbytek menších prodejen.

    „Pokud bude brát magistrát debatu o územním plánu vážně a nebude se snažit jen protlačit co nejvíce zabetonované plochy, bude to městu ku prospěchu. Například pro rozvoj pestré sítě obchodů místo nových hypermarketů zvýší dostupnost nakupování a budou vznikat nové pracovní a podnikatelské příležitosti. Úředníci a úřednice omezili velikost obchodů v některých plochách. Je tedy vidět, že změny k lepšímu jsou možné. Ale k tomu je potřeba vést diskusi, ne prosazovat rychle jednu variantu,“ říká Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

    Lukáš Lyer

    Jiří Koželouh

    Zdroje:

    [1] Informace o doporučeném programu zasedání ZMB č. Z6/020 dne 11. 12. 2012, bod 95

    [2] Spotřební chování obyvatelstva v Brně. Výzkumné centrum regionálního rozvoje Masarykovy univerzity v Brně, říjen 2004 a průzkum agentury Respond & Co, duben–květen 2007.

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.