Lidé mohou ochutnat až tři sta moravských vín od třiceti vinařů na Festivalu otevřených sklepů


Festival otevřených sklepů spojuje obce na Znojemsku, aby místní vinaři nabídli návštěvníkům vína přímo ve svých sklepech. Lidé si tak v letošním sedmém ročníku vychutnají atmosféru třicítky vinařství rovnou na čtyřech místech – v Novém Šaldorfu, Dobšicích, Chvalovicích a Šatově. Představí se i pět vinařů, kteří budou na festivalu poprvé. Mezi obcemi přepraví návštěvníky speciální autobusy, které budou jezdit každých deset minut. Zájemci si mohou kupovat lístky na festival v předprodeji se slevou za 890 korun. Vstupenky přímo na místě jsou o sto korun dražší. Organizátoři také doporučují, aby si lidé vstupenky pořídili v předstihu, kvůli omezené kapacitě sklípků.
Festival láká na vína každý rok, spokojení návštěvníci se stále vracejí. „Každý festival je pro účastníky jiný především díky proměnlivé nabídce vín. Návštěvníci samozřejmě přicházejí s očekáváním nového ročníku. I letos jim vinaři nabídnou čerstvě zrozený ročník 2014, samozřejmě budou k dispozici i kvalitní starší vína. Vinaři navíc doprovodí degustaci zapáleným výkladem o tom, jaká vína je dobré archivovat a k jakým jídlům se podávají,“ vyzdvihl koordinátor festivalu Juraj Flamik. Podle pořadatelů jezdí na festival opakovaně 60 % návštěvníků. Do otevřených sklepů navíc míří čím dál více mladých lidí, ale i střední generace, která s oblibou hodnotí proměny chutí a vůní mladých vín v průběhu let. „Věkový průměr návštěvníků klesá a též narůstá podíl žen. Nejvíce na festival jezdí ženy v rozmezí 19 až 29 let a muži ve věku 29 až 30 let,“ dodal Flamik.
Organizátoři festivalu plánují letos sklepy zpřístupnit pro 2 000 návštěvníků. Vstupenek prodávat více nechtějí. Cílem akce totiž je umožnit návštěvníkům přímý kontakt s vinaři. „Snažíme se s festivalovými návštěvníky navázat kontakt, který udržujeme i po skončení akce. Mnozí z nich se vrací i během roku, kdy mají ještě větší prostor pro poznání našich vín, naší filozofie vinařství i celého kraje,“ popsal jeden z pořádajících vinařů Jiří Hort. Lidé přitom budou mít na festivalu příležitost ochutnat i exkluzivní vína oceněná na soutěžích. „Festivalu se budeme účastnit již počtvrté. Letos máme v nabídce například Pálavu 2014 se zlatou medailí z AWC Vienna či Sauvignon 2013 VOC s titulem Univerzitní víno,“ uvedl vinař Kamil Piálek.
Festival otevřených sklepů nabízí několikrát do roka návštěvy desítky vinařů a ochutnávky stovky vín v proslulých vinařských obcích jižní Moravy. Myšlenka festivalu navázala na předchozí aktivity Nadace Partnerství na jižní Moravě. Ta totiž v roce 1999 rozjela projekt Moravských vinařských stezek, který hrál nemalou roli v rozvoji cyklistické a vinařské turistiky na jižní Moravě. Organizaci Festivalu otevřených sklepů si vzala pod patronát dceřiná organizace nadace, obecně prospěšná společnost Partnerství. Celý festival má vlastní filozofii. Snaží se zachovat autenticitu prostředí i kontaktů s místními lidmi a prodávat střídmé množství vstupenek. Součástí festivalové filozofie je i kvalita vín, gastronomie a vkusný design.
Zájemci si vstupenky mohou zakoupit v e-shopu Nadace Partnerství a v síti Ticketstream.
Vinařství VINO HORT bylo založeno roku 1999, vlastní certifikát degustátora, který je platný v celé Evropské unii, dle norem DIN, ÖNORM a ISO. Vinný sklep se nachází v Dobšicích u Znojma. Hrozny pocházejí z předem dohodnutých vinic. Klademe důraz na výběr zdravé suroviny s fyziologickou vyzrálostí. Základem naší filozofie se stala dvě důležitá slova: odrůda a poloha. U zrodu vína stojí vinohradníci, kteří své práci maximálně rozumí. Vypěstují vysoce kvalitní surovinu, která se stává naprostým základem pro výrobu kvalitního vína. Sami vinice nevlastníme, stojíme uprostřed mezi vinohradníky a obchodníky, vybíráme odrůdy z nejlepších poloh. Záleží nám na výnosnosti na jednom keři, aby byla menší než 2 kg s možností další redukce či ponechání hroznů na vinici na ledové či botrytické víno.
Jedná se o vinařství dvou kamarádů navazující na rodinné tradice od padesátých let minulého století. Filozofií malého vinařství je vyrábět co možná nejkvalitnější odrůdová vína ze znojemské vinařské podoblasti a to v malých šaržích kolem 3 000 lahví. Celková roční výroba je přibližně 40 000 lahví. Vína jsou vyráběna za použití nejmodernějších technologií, ale kloubí se zde i zkušenosti a klasické postupy získané od předků. Vinařství nabízí širokou nabídku degustací především v degustačním sklepě v Novém Šaldorfě, ale například i zážitkovou gastronomii a propojení vín s dobrým jídlem.
Štěpánka Huláková