Jana Drápalová k odsunu nádraží
Jana Drápalová:
Odsun nádraží z centra města je kontroverzním plánem
Odsun brněnského nádraží z centra města je kontroverzním plánem. Ačkoliv je prosazován desítky let, zatím se jej nikdy nepodařilo uskutečnit. Nynější vedení města vytváří dojem, že realizace je na dosah ruky. Spojit potřebnou modernizaci železničního uzlu v Brně s odsunem nádraží z centra je však velmi riskantním plánem, který zkomplikuje život desítkám tisíc cestujících a na desítky let ohrozí finanční stabilitu města.
A nemyslí si to jen odborníci, ale i občané. Celkem 86 % hlasujících, tedy téměř 70 000 Brňanů, dalo vloni v referendu jasně najevo, že si přeje modernizovat nádraží v jeho stávající poloze. Vedení města však názor občanů ignoruje, protože se jich podle nich nezúčastnilo tolik, aby výsledek referenda byl závazný. To, že hlas pro zachování nádraží v centru dalo více lidí, než kolik hlasů dostaly v posledních obecních volbách všechny „proodsunové“ politické strany dohromady, je nezajímá.
Na začátku roku 2003 bylo městské zastupitelstvo informováno o stavu příprav přestavby uzlu a výstavby nového osobního nádraží v odsunuté poloze. Materiál obsahoval usnesení vlády, jehož přílohou byl model vícezdrojového financování projektu. Z něj jasně vyplývá závazek města podílet se na vybudování nového osobního nádraží částkou 3 miliardy korun. V roce 2004 Brno tuto položku zařadilo do svého plánu investic. Jiné stavby, jako tramvaj na Lesnou, rekonstrukce polikliniky Zahradníkova nebo výstavba cyklostezek, byly vyškrtnuty.
Infrastruktura v rozpočtu nebyla
Teprve koncem roku 2004, v souvislosti s referendem, začalo vycházet najevo, že v rozpočtu projektu nejsou zahrnuty náklady na související městskou infrastrukturu – síť ulic, napojení nového nádraží na veřejnou dopravu atd. Cena těchto staveb byla vyčíslena nejméně na 3,7 miliardy. Tyto prostředky město zatím nemá, ale bez jejich zajištění nelze stavbu nádraží zahájit, protože by se k němu cestující nedostali.
Mezitím město utratilo na přípravu projektů a přesvědčování Brňanů desítky milionů korun. Při propagaci projektu používá neúplné a zavádějící informace, například zatajuje, že město bude muset zaplatit další miliardy. Posledním případem je vytvoření prostorového modelu odsunutého nádraží za 2 miliony korun.
Zelení modernizaci uzlu podporují
Protože Zelení byli zpočátku jedinou stranou, která se jasně postavila proti odsunu nádraží, jsme často terčem nevybíravých útoků. Bráníme údajně rozvoji města Brna a jsme zásadně proti všemu. Není to pravda. Modernizaci železnice v Brně a v celé České republice považujeme za nezbytnou a podporujeme ji. Naší prioritou je ale spokojenost cestujících a ne vytváření zakázek pro stavební lobby za každou cenu.
Podsouvat občanům, že pro modernizaci železnice je nezbytné odsunout nádraží z centra, je nezodpovědné.
Zelení přišli s vlastním návrhem modernizace brněnského železničního uzlu: nejprve zadat soutěž na řešení modernizace nádraží v centru s využitím unikátního napojení na stávající systém veřejné dopravy. Výsledek zapracovat do nového územního plánu. Připravit projekt přestavby uzlu po etapách tak, aby na konci každé etapy bylo nádraží ve funkční podobě. To umožní čerpat peníze po částech dle finančních možností města, kraje i státu. Prostředky z EU použít na modernizaci železničního koridoru, na který jsou ostatně podle pravidel EU určeny. Tak může Brno do roku 2017 získat moderní nádraží v centru. Jižní sektor města se pak může rozvíjet přirozenou, bez velkých šoků pro centrum města, systém veřejné dopravy i městský rozpočet.
poznámka editora:
Tento text vyšel v říjnovém vydání městského zpravodaje Brněnský Metropolitan (dříve Haló Brno). Je to vůbec poprvé, co se v něm za posledních čtrnáct let objevuje názor opozice, doposud radní z ODS a KDU-ČSL uplatňovaly na nepohodlné opoziční i občanské názory tvrdou cenzuru. Získat možnost publikovat i jiné názory nebylo vůbec jednoduché. Teprve, když se spojily síly všech opozičních zastupitelů, kteří vznesly deset zásadních požadavků na změny v radničním zpravodaji po vzoru veřejnoprávních médií, byl radnicí laskavě vytvořen alespoň malý prostor pro názory opozice a občanů. Většina požadavků, samozřejmě těch důležitějších, nebyla doposud respektována (např. Statut radničního zpravodaje, Kodex redakce atd). Jediná příležitost ke změně bude až příští rok v komunálních volbách, pokud si občané zvolí jiné strany, než “proodsunové”.
Svatopluk Bartík, editor webu www.ndrazivcentru.cz
Pokud se do světa chvástáme , že tu máme demokracii , potom co je to za sprosté slovo “cenzura”? Ale ono je to v celku pochopitelné , protože naši vůdci jsou dnes u koryta a nikoho jiného k němu nepustí, břicha a laloky jim rostou , místo je obsazeno. Ještě štěstí , že tato demokracie nám umožňuje jít k volbám , funící odehnat a pustit ke korytům hladové. Jde jen o to , kdo to bude!
Pokud je o nádraží , je to pořád dokola. Z odborného hlediska odsud ano , nádraží je za technickým zenitem. Chce to mít perfektně odborně zpracovaný projekt a ne ty naše paskvily , které i komunisti vyhodili! Musí k tomu příjít úplně noví lidé , aby se nestalo , že nás s velikou ostudou zase vyhodí! Radoby odborně žvanit dovede každý , hlavně u nás v Brně o dopravě , ale už tomu rozumí pár lidí na prstech jedné ruky a ti se bohužel k tomu nedostanou. Rádoby odborníci , kteří se tím živí již přes 30 let , si z toho udělali celoživotní rejžování peněz a baličku. Tragedie tohoto města je , že je od toho doposud ještě nikdo nevyhodil. Peníze EU ano , ale není záruka , že se nepoužijí na něco jiného , že se ztratí , na nádraží potom zbyde kost a dopadne to jako zvonařka! V tom případě odsun ne , nechme to příčtím generacím , které pokud nezblbnou jako my , udělají si to lépe než bychom to udělali my!
Odsun brněnského nádraží z centra města je kontroverzním plánem? Jistě – jak pro koho. Ačkoliv je prosazován desítky let, zatím se jej nikdy nepodařilo uskutečnit. Za “První republiky” na to nebyl dostatek času, po válce byly důležitěší starosti a za kumunistů nebyla vůle podporovat rozvoj Brna. Přesun nádraží, stejně jako podpovrchová tramvaj nebo tunel pod Špilberkem musely ustoupit nuselskému mostům, metru, paláci kultury a jiným památníkům komunizmu v Praze. Odsun brněnského nádraží z centra města je, podle mého mínění, také zkulturněním oblasti Křenové, Dornychu, Plotní a přilehlých ulic, která od nepaměti reprezentuje průmyslovou, nevábnou část Brna. Posunutí středu Brna o pár set metrů jižním směrem by za cenu odstranění centra hluku mělo významný vliv nejen na současný rozvoj města, ale i na rozvoj budoucí, a myslím si všemi opravdovými Brňany žádaný.