Uprostřed průmyslového věku

Dokumentu „Uprostřed průmyslového věku“ scénáristy a režiséra Pavla Jiráska, který vznikl v brněnském studiu ČT, byla 2. 11. 2006 na V. ročníku Mezinárodního festivalu filmů a televizních pořadů o technických a průmyslových památkách se zaměřením na vědeckou spolupráci a cestovní ruch udělena hlavní festivalová cena “Ostravská Venuše”. Dokument ji získal za neotřelý pohled na naši průmyslovou minulost i současnost. Film Uprostřed průmyslového věku obdržel také v dubnu 2006 prestižní ocenění Prix non pereant 2006 v novinářské soutěži Média na pomoc památkám.

Dokument Uprostřed průmyslového věku vychází z dlouhodobé práce českého fotografa Václava Jiráska, který svůj zájem o svět opuštěných i živoucích továrních komplexů zahájil už v devadesátých letech cyklem velkoformátových černobílých fotografií z opuštěné brněnské Vaňkovky.Fotograf nás jak osobně, tak prostřednictvím svých fotografií provede opuštěnými továrními halami, ale i fungujícími provozy těžkého průmyslu a jejich sociálním zázemím.

Jeho fotografický projekt snímků obřích industriálních hal, bizarně zkroucených potrubí, dělnických odpočíváren a excelentních portrétů dělníků byl na jaře 2006 zakončen rozsáhlou výstavou v pražské Galerii Rudolfinum s názvem Industria.

Díky těmto fotografiím a nedílně i excelentnímu výtvarnému pojetí kameramana Petra Vejslíka a střihače Pavla Stříbrného je dokumentární pořad Uprostřed průmyslového věku kromě výpovědi o stavu českého těžkého průmyslu také obrazovou esejí z industriálního prostředí, které je zrakům běžného diváka skryto.