V ulicích přibylo plakátů načerno

JIŽNÍ MORAVA DNES

Brněnský radní chce za nepovolenou a nezaplacenou reklamu trestat uvedené pořadatele

V Brně dramaticky přibylo načerno vylepených plakátů. Brněnský radní Petr Paulczyňski chce, aby za černý výlep byli trestáni i pořadatelé kulturních akcí.

Brno – „Černí lepiči“ vyrážejí do brněnských ulic v noci. Se štětkou a rolí plakátů v ruce obcházejí oblíbená místa a polepují sloupy veřejného osvětlení, zdi budov i vrata kostela. „Problém černého výlepu existuje a narůstá geometrickou řadou,“ prohlásil Petr Paulczyňski, brněnský radní a předseda představenstva městské firmy Technické sítě Brno, která spravuje značnou část výlepových ploch ve městě. Víc než polovinu brněnských výlepových ploch má v pronájmu liberecká firma Rengl. Ta si podle Petra Vídeňského z hudební agentury Last Minute Management účtuje za vylepení plakátů až třikrát víc než její levnější konkurenti. „Proti nám jsou dost drazí,“ potvrzuje Dana Zahradníčková z kulturního střediska Omega, které legálně vylepuje hlavně v části Brno-sever.„Cílem naší firmy není být nejlevnější, ale nejlepší. Pokud si zákazníci myslí, že jsme drazí, mohou nakupovat jinde,“ poznamenal jednatel společnosti Jaroslav Rengl. Rozmach firmy Rengl a nárůst černého výlepu v Brně jsou spojité nádoby. Alespoň si to myslí jak Paulczyňski, tak i Jiří Klestil z výlepové firmy Inform, která v minulosti nabízela plakátovací plochy, jež dnes užívá právě Rengl.
„Firma Rengl si přináší svoje zakázky odjinud do Brna. Na místech, kde dřív visely klubové plakáty, jsou dnes celorepublikové kampaně. Brněnská kulturní scéna pak nemá kam lepit,“ tvrdí Klestil.
Černý výlep se rozrůstá i proto, že v Brně je málo plakátovacích ploch. „Stává se, že zákazníka musíme odmítnout, protože naše plochy jsou obsazené,“ připustil Rengl.

Zároveň s tím, jak jeho firma v Brně sílí a získává plochy, které dřív spravovali její konkurenti, se vztahy mezi „výlepovkami“ vyostřují. Lidé z Informu zdůrazňují, že jejich firma v minulosti veškerý černý výlep v Brně za poplatek od Technických sítí likvidovala. Kluby jí za výlep platily paušál, takže se jim lepit načerno nevyplatilo.

„Ve skutečnosti to byl poplatek za to, že oni černý výlep nedělali,“ tvrdí Paulczyňski, podle kterého dnes načerno vylepují stejní lidé, kteří plakátují právě u Informu.

„To, že načerno lepíme my, je nesmysl. Vždycky se najdou blázni, kteří na sloup nalepí třeba to, že se jim ztratila kočka,“ míní Klestil. Brno je podle něj dnes špinavé ne proto, že by ho polepil Inform, ale proto, že tato firma přestala město čistit. „Odstřihli nás od plakátovacích ploch a zadarmo ulice čistit nebudeme,“ tvrdí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.