Úplná waldorfská škola – bez přijímaček až k maturitě

Více než deset let se v Brně rodí vzdělávací projekt Úplné waldorfské školy. Tato vize akcentuje principy moderních pedagogických metod výuky, které široce rozvíjejí osobnost dítěte. Dalším prvkem projektu je aktivní podíl rodičů na chodu školy a rozvíjení pocitu sounáležitosti s místem, kde škola funguje – tzv. komunitní charakter projektu. Tento model výuky naplňuje současnou ideu reformy školství a může být zdrojem inspirace pro další rozvoj reformních kroků v českém školství.
Každý rok roste zájem veřejnosti o inovativní modely vzdělávání. V posledních letech se waldorfské třídy při ZŠ Masarova stále potýkají s problémem, jak uspokojit převis poptávky žáčků do první třídy. V letošním roce přišlo k zápisu čtyřicet dva dětí. Z nich bude možné uspokojit pouze o něco málo víc než polovinu zájemců (každý rok se otevírá pouze jedna třída v ročníku). Naprosto stejné problémy má s každoročním převisem poptávky i waldorfská mateřská školka, která prozatím marně žádá městskou část Brno-Královo pole o rozšíření kapacity školky. Vznikají seznamy zájemců o zařazení dítěte do této školky i školy, které ukazují, že situace v dalších letech bude stále stejná – nedostatečná kapacita. Při současném trendu nárůstu porodnosti je to nepochybně výzva k řešení. “Situaci kolem rozvoje tohoto projektu dlouhodobě sleduji a považuji současný stav za neúnosný. Brněnští zelení pomohou nalézt vhodné prostory s dostatečnou kapacitou pro uspokojení poptávky brněnské veřejnosti po tomto druhu vzdělávání“ říká David Bartůšek (předseda brněnských zelených, poradce ministryně školství).

Waldorfský model vzdělávání staví rozvoj osobnosti žáka na výchově (mimo jiné na schopnosti spolupráce mezi jednotlivými ročníky) a buduje v žácích pocit odpovědnosti k mladším spolužákům. Projekt Úplné waldorfské školy zahrnuje společné působení a spolupráci mateřské, základní i střední školy (pravděpodobně forma lycea). V České republice existují dobré zkušenosti s projekty spolupráce škol MŠ+ZŠ nebo ZŠ+SŠ. Projekt spolupráce všech tří stupňů vzdělávání s návazným komunitním projektem v budově školy je v České republice ojedinělý. Tento pilotní projekt může pomoci ověřit myšlenku odbourání přechodových zkoušek mezi jednotlivými stupni vzdělávací soustavy. „Podpora inovativních přístupů ve vzdělávání je jedním z nových příspěvků, které přináší Strana zelených do oblasti vzdělávání i na MŠMT. Jednou z mých priorit je snaha budovat a ověřit fungování systému výuky, který zbytečně nezatěžuje žáky přechodovými testy znalostí a přijímacími zkouškami“ říká Dana Kuchtová (současná ministryně školství).

V praxi se ukazuje, že tyto projekty kladou vysoké nároky na kvalitu pedagogů i na aktivitu rodičů. Nelze je zjednodušeně plošně implementovat. Je třeba umožnit růst aktivity rodičů, např. formou grantové podpory občanských sdružení, které si dají za cíl vybudovat obdobné inovativní projekty v místě, kde žijí. Stejně tak je třeba umožnit a podpořit odborné vzdělávání pedagogů v oborech dříve označovaných jako alternativní (Montessori, waldorfská pedagogika, daltonská výuka a další), aby bylo možné projekt garantovat i po odborné stránce. „Zelení vždy podpoří projekty, které mají přímou podporu z občanské úrovně. Je to záruka kvality a efektivně vynaložených prostředků.” říká Eva Slavíková (zastupitelka Brna, členka vzdělávací komise RMB).

David Bartůšek

V Brně dne 23. 1. 2007

14 thoughts on “Úplná waldorfská škola – bez přijímaček až k maturitě

  1. nechci vypadat jako kverulant… ale waldorfske skolstvi se vyznacuje i jinymi vecmi, nez pozitivnimi ktere tu pisete. Jak se napr. tvarite na fakt ze dle W. skolstvi:
    – popis zivocisne rise zacina sepii nebot ta je udajne nejpodobnejsi cloveku
    – misto astronomicke ekliptiky se vyklada astrologicky zverokruh
    -absenci ucebnic
    -v 8. tride se deti ucily jake vztahy maji planety j jednotlivym dnum v tydnu ke kteremu kovu rostline a stromu
    – nejlecivjesi rostlina je dle Steinera jmeli
    – diagnoza se ma dle Steinera urcit intuici pomoci duchovniho zraku

    atd.

  2. Pan Bartůšek na jedné takové škole učí, nemýlím se? Takže tohle má být takové malé PR?

  3. keby som mala dieta, dala by som ho na skolu waldorfskeho alebo montessori typu – hlavne kvoli individualnemu a pohodovemu pristupu k detom.

  4. me ucili ve skole taky peknou radku bludu, ktery se povazovaly za vedecky dokazany, takze bych to tak jednoznacne nevidel

  5. Já jsem nakonec velmi rád, že jsem dal své dítě na úplně obyčejnou normální starou základku – žádný marketing, fisting, brífink, žádné cvičení společně s rodiči, žádné společné pokřiky, tanečky… Pěkně po staru – zlá stará (panna) učitelka, malá tělocvična a školní dvůr, školní kuchyně, tlustý maso, školní družina a jiná dogmata.
    Na tom prvním stupni jde stejně jen o to, naučit ty děti číst a psát a pochopit, že existuje kázeň, povinnosti, domácí úkol. Na všechny ostatní společenské “hry” mají ještě času dost.

  6. kntz napr mne na zakladke v prvej triede tlacili do hlavy, ze sudruh lenin je nas kamarat a poloboh a na dalsi rok uz zrazu o leninovi ani slovo. a je toho viac.

  7. Mně utkvěla z “normální základky” v paměti věta z knihy v rámci povinné četby:

    “Vražda na tyranu není zločinem” – Jan Drda, Němá barikáda

    Kdo ví jak má tuto problematiku ošetřenou waldorfsystem?

  8. Vážený pane ma, prošla jsem přesně takovou základní školou jakou popisujete a jsem nesmírně ráda, že svoje dítě můžu dát na W. školu a nebude muset projít tím, co já. Nebo vy si snad nepřejete pro dítě to nejlepší?
    Ještě bych chtěla dodat k těm tanečkům a cvičení s dětmi. Vy si z toho sice děláte srandu, ale je dokázané, že 90% dětí na konci první třídy na základní škole má min špatné držení těla z neustálého sezení v lavici. Před nástupem do školy je tento nález minimální.
    Díky Bohu, že tu jsou lidi,kteří takové školy zakládají a díky Bohu, že lidí jako Vy, pane ma, je málo!!!!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.