Hej, mistře – scénicky a autenticky
Premiéra zazní 28. 11. v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde budou následovat reprízy každou adventní neděli. Představení však zhlédnou také diváci v Třebíči, Kelči, Trutnově, Brně atd. Většina představení je již téměř vyprodaná.
„Cílem naší inscenace je přiblížit pradávný vánoční příběh v hudebně tanečních obrazech, které vycházejí ze symbolů a tradic české a moravské lidové kultury. Proslulá Rybova mše není mší jen v liturgickém slova smyslu. Je jakýmsi lidovým vánočním oratoriem, přirozeně evokující divadelnost. Prvky lidového humoru obsažené v Rybově libretu budou důstojně vyváženy principem scénického oratoria, tedy „duchovní“ opery. Pro diváka bude zajímavým prvkem scénické prolnutí komorního orchestru, sboru, sólistů a tanečníků do jednoho organického celku,“ říká o projektu dirigent Roman Válek.
Spolupráce Košíková-Válek, Hradištan – Ensemble Baroque není ani zdaleka první. Navazuje na úspěšnou realizaci děl: Rákoš Rákoczy (Janáček, pro Janáčkův Máj, Ostrava 2009), Kytice (Martinů, pro Pražské jaro, ND Praha 2010), realizace barokních suit G. F. Händela a J. S. Bacha na Letní škole barokní hudby 2009 a 2010.
Spojení The Czech Ensemble Baroque Orchestra, hrající na autentické nástroje v klasicistním ladění, zpěváků, pohybujících se profesionálně v oboru „stará hudba“ a tanečního souboru Hradištan, zabývajícím se kromě vlastní choreografické a hudební tvorby také pohybovým ztvárněním významných hudebních děl, slibuje zcela nový způsob zpracování. Z hlediska hudebního, ryzí klasicistní interpretaci. Z hlediska scénického, fundovaný pohled na archetypy, dokonalou znalost lidových vánočních zvyků a religiozity období 18. až 19. století.
Představení:
Tereza Sára Málková