Návrat růžového Žervéna


Do konce srpna můžete vidět v Café Švanda výstavu mladého brněnského architekta a výtvarníka Žervéna,
která se jmenuje DOIT MOURIR DE MORT VIOLENTE.
Žervénovy obrazy jsem viděl poprvé asi před pěti lety, když zrovna maloval po paměti známé
a spolupracovníky, například chlápka, kterému se říká Pogo, nebo svého tehdejšího nadřízeného,
legendárního brněnského architekta Radka Vašína, dle jehož slov se obával některým z portrétovaných
říct, že se jedná o ně, aby nedostal přes hubu.
Po nějakém čase, když namaloval podobiznu Johnyho Cashe, také mu to neřekl, patrně s ohledem
na Cashův věk a také proto, že v Žervénově podání je pleť krále country zelená.
Lidská tvář jakékoli barvy je stěžejním tématem Žervénovy tvorby, ať už se jedná o Japonce,
štamgasty za stolem v hospodě nebo muže venčícího psa.
Autonomní část jeho díla tvoří komiksové kresby, které málokdo zná neboť jsou zatím uzavřeny v jeho
futuristickém harddisku ve Zbrojovce. Můj oblíbený je výjev, na kterém několik Arabů kšeftuje s raketami
středního doletu, zatímco za jejich zády si malá postavička zaujatě hraje s tankem na dálkové ovládání.
Z komiksu a noirových filmů také čerpá při vyřezávání svých nových hrdinů, kterými jsou gangsteři
nebo detektivové, podle toho, jak se to vezme, protože u Žervéna často není zřejmé, na které straně zákona
stojí. Zvlášť když si ho představíme s lupénkovou pilkou a záhadným úsměvem ve tváři v jeho půdním
ateliéru v Masarykově čtvrti. Nejednoho opozdilého nočního chodce už vylekalo skřípání podřezávaného
dřeva doprovázené ďábelským chechotem vycházejícím z podkrovního okna u Burešů.
Žervén ve svém novém cyklu zobrazuje zlo v nejrůznějších podobách: poťouchlý mladík se chystá
s nožem na dvě nic netušící dámy na lavičce, škrtič rdousí svou oběť, někdo na někoho míří pistolí, zezadu
přibíhají fízlové s tonfami a nad všemi se vznáší superman, který tentokrát dělá jakoby nic.
Inspiraci čerpá patrně na dlouhých procházkách nočním Brnem, které křižuje zachumlán do medvědího
kožichu, v ruce vycházkovou hůl s rukojetí vyřezávanou ve tvaru dračí hlavy.
Tak ho také můžete potkat: pohotového pozorovatele s náčrtníkem, tužkou a elektrickým světlem
připevněným na čele.
Opatrně, inspektore Žervéne!!! Poslední, co bychom mohli potřebovat je, aby bylo o jednoho neohroženého
malíře veřejného pořádku míň…
31/07/2007, Tomáš Přidal
FOTO: archív autora


Redakce (Béčko) srdečně zdraví Tomáše Přidala!
Skvělá byla také vernisáž, kdo ji propásl, může jen litovat..prostě další legendární večírek v kavárně Švanda!
v anketě chybí kolonka: ano, ale jen žervénovo!!!
lituji vernisage. vystava je skvela.!!