NESEHNUTÍ zahajuje třetí ročník soutěže Sexistické prasátečko ve zbrusu novém hávu
Ve středu 4. května začal třetí ročník soutěže Sexistické prasátečko, která má za cíl upozornit na přemíru sexistických reklam v českém veřejném prostoru. Soutěž se zaměřuje na způsob prezentace mužů a žen, který upevňuje předsudky o rolích žen a mužů ve společnosti – tedy na sexismus. Slovo „sexismus“ je v představách mnoha lidí spojené se slovem „sex“, takže kritiku sexismu často vnímají jako kritiku sexu. Sexismus se však vztahuje k pohlaví (v angl. „sex“) a označuje představu o méněcennosti jednoho pohlaví. Sexismus je postaven na stereotypních názorech o určité skupině, v tomhle případě o skupině žen nebo mužů. Tyto zjednodušující názory o ženách a mužích – jejich chování, rolích či vlastnostech – vycházejí z představ o „náležitém“ či „přirozeném“ chování mužů a žen. Na jejich základě jsou lidé posuzováni podle příslušnosti k určitému pohlaví bez ohledu na své individuální vlastnosti či schopnosti. Sexismus se tak projevuje především předsudky o nezpůsobilosti k určitým činnostem – „žena, co neumí řídit“, „muž, co se nedokáže postarat o dítě“- v důsledku tak působí diskriminačně. Sexistické reklamy umisťují ženy a muže do dvou úzce vymezených a vzájemně oddělených světů – ženy pečují o domácnost nebo své tělo, muži zase soustředí svou pozornost na práci, sport či zábavu; společně se potkávají, jen když reklamní žena uvaří muži večeři nebo v reklamě se objevující muž v roli experta zoufalé hospodyňce přispěchá na pomoc s radou ohledně nejlepšího pracího prostředku. Žitá realita a zkušenost nám ukazuje, že ženy nejsou jen hospodyňky, stejně jako muži nejsou jen podnikatelé v oblecích. Realita je mnohem různorodější, než se nám mediální obraz mužů a žen, který je tvořen mimo jiné reklamou, snaží vnutit. ch letech ze soutěžních reklam vybírala jak široká veřejnost, tak odborná porota. Na to navazuje i třetí ročník soutěže a NESEHNUTÍ vyzývá všechny, aby do konce září posílali své návrhy na nejvíce sexistickou reklamu na e-mailovou adresu: zenskaprava@nesehnuti.cz. Zaslané reklamy budou postupně zveřejňovány na nových webových stránkách. „Doufáme, že letošní ročník bude ještě úspěšnější, než ty minulé, kdy se do hlasování zapojily stovky lidí. Jediné, čeho by mohlo být méně, jsou desítky sexistických reklam, které jsme v minulých letech objevily,“ podotýká Petra Havlíková z NESEHNUTÍ. „O došlých reklamách bude veřejnost i odborná porota hlasovat v říjnu, v listopadu se pak všichni mohou těšit na slavnostní předání této anticeny,“ doplňuje koordinátorka programu Kristýna Pešáková.
Zároveň s novým ročníkem soutěže Sexistické prasátečko spouští program Ženská práva jsou lidská práva i nové webové stránky. Stránky kromě nového vzhledu nabízí také aktuality z žensko-právního programu NESEHNUTÍ, tematické články či informace k nové aktivitě zaměřující se na prosazování rovných příležitostí pro muže a ženy na úrovni politiky. „Doufáme, že se nám podaří na stránkách zveřejňovat, jak se politické strany staví k tématu rovných příležitostí žen a mužů v různých sférách i jejich závazky v této oblasti,“ slibuje si od nových stránek Kristýna Rytířová z NESEHNUTÍ. Rovněž se na webové stránce objeví nová postavička jménem Wagi, která bude s nadhledem komentovat dění na současné feministické scéně.
Kristýna Pešáková, Kristýna Rytířová, NESEHNUTÍ
Petra Havlíková
Program je zaměřen na snahu o změnu postojů k otázkám spojeným se stereotypními představami o roli žen a mužů ve společnosti a řeší problémy z toho vyplývající (násilí na ženách, nerovnost na pracovním trhu, v politice a v dalších sférách). Realizované projekty tvoří především informační a vzdělávací aktivity. Jejich hlavním cílem je přenést informace a diskuse z odborných a akademických rovin mezi širší veřejnost a do všedního života.
Jestli postavička jménem Wagi není sexismus, tak už teda nevím… Vyhořela Vám hasičská stanice.
Někdo je píča
To je sexistická poznámka! A píše se to s krátkým “a”.
Já navrhuju tohle: http://www.tvspoty.cz/old-spice-danger-zone/
To je sexismus jak svina!!!!!
Axl