ProART uctí památku Horákové, Palacha a Pasoliniho
Pro tento projekt byl ke spolupráci přizván izraelský choreograf světového renomé Nir Ben Gal, který se poprvé představil v Čechách v roce 1992 na festivalu Tanec Praha. V loňském roce zaznamenal jeho soubor Liat Dror Nir Ben Gal Dance Company svůj nový comeback na mezinárodní taneční scénu na ProART Festivalu. Po návštěvě Company ProART v Izraeli chceme navázat na tento inspirativní umělecký a přátelský dialog tímto společným projektem. České národní téma Jana Palacha nemusí být cizí ani choreografovi z Izraele, v jehož kulturně-politickém podhoubí není o činy podobného charakteru či významu nouze.
ProART tímto projektem pokračuje v dramaturgické linii projektů se společensko-politickou tematikou (předcházela představení Reality Boulevard, Těla v ohrožení).
Úvodní částí večera je choreografie inspirována soudním výslechem a následným posledním dopisem nejznámější oběti justiční vraždy během komunistických politických procesů v 50. letech minulého století za vykonstruované spiknutí a velezradu – Milady Horákové. Byla jedinou ženou popravenou v rámci těchto soudních řízení. Díky své neústupnosti během svého soudu se stala symbolem odporu proti totalitě vládnoucí komunistické strany.
Pohybový a výrazový slovník má odrážet věcnou a emocionální stránku člověka, který si je vědom své neviny a přesto je schopen vypovídat pravdivě ve svůj neprospěch. Následnou smrt pak dokáže přijmout s vyrovnaností, smířením a odpuštěním. Choreografický proces zkoumá vliv emocí na pohyb, svalové napětí, využití prostoru, dynamiku atd.
Druhá část večera je věnována italskému spisovateli, básníkovi, malíři a především režisérovi – Pieru Paolu Pasolinimu. Tento kus je vnímám jako rozhovor mezi tanečníkem a hudebníkem nad zadaným tématem – uměleckým odkazem člověka, který se pro své radikální a kritické názory stal obětí své vlastní společnosti.
Italský režisér, scénárista, komunista a věčný provokatér Pier Paolo Pasolini se narodil 5. března 1922 v Boloni v Itálii. Po skončení druhé světové války, tento zatím jen učitel italštiny vstupuje do komunistické strany. Odsud je po třech letech v roce 1949 vyloučen pro své homosexuální sklony, nicméně jeho extrémně levicové přesvědčení mu vydrží až do smrti v roce 1975.
Ve vlastní choreografii vystoupí Martin Dvořák za hudebního doprovodu autora hudby Edgara Omara Rojas z Mexika.
Třetí část je inspirována odkazem Jana Palacha, studenta historie a politické ekonomie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, který na protest proti potlačování svobod a pasivnímu přístupu veřejnosti, po okupaci Československa armádami států Varšavské smlouvy v čele se Sovětským svazem, sám sebe 16. ledna 1969 zapálil v horní části Václavského náměstí v Praze.
Tvůrcem choreografie je renomovaný izraelský choreograf Nir Ben Gal.
Pořádá ProART ve spolupráci s: Divadlem na Orlí/Hudebně-dramatickou laboratoří JAMU a Národním Muzeem v Praze – Památníkem na Vítkově
Za finanční podpory hl.m. Prahy, statutárního města Brna a Nadace Život umělce
Alena Pajasová