Radiorock – pohled do zákulisí nahrávacího studia – premiéra 2. září

  • Druhého září vstupuje na obrazovky České televize nový hudební formát s názvem Radiorock. Setkání rockové kapely s producentem a zákulisí jednoho natáčecího dne v rozhlasovém studiu mohou diváci sledovat vždy v pátek v nočních hodinách na ČT2. Pořad natáčí Centrum divadelní a hudební tvorby brněnského studia ČT. Režie Pavel Jirásek.

    Radiorock je zcela novým typem televizního pořadu ve stylu hudební reality show. Jednoduše řečeno je o tom, jak se „vaří rocková hudba“. Ukazuje to, co vlastně nikdy nevidíme, co je nám skryto a co předchází zveřejnění každého CD alba, klipům či šňůře koncertů. Klade totiž důraz na to podstatné – na aranžování a hledání zvuku rockové písničky během nahrávky ve studiu.

    V každému dílu se setká jedna rocková kapela s hudebním producentem ve vintage Studiu č. 1 Českého rozhlasu Brno. „Studio č. 1 je jakousi brněnskou obdobou legendárních Abbey Road Studios v londýnském Westmisteru,“ říká režisér Pavel Jirásek. „Během desítek let jím prošly ne desítky, ale dokonce stovky významných umělců. Právě zde kdysi nahrávali legendární rockeři Atlantis či Progress II., ale také folklórní BROLN a zejména po dlouhou dobu Orchestr Gustava Broma s řadou špičkových českých i zahraničních hostů. Skvělý původní retro design ze sedmdesátých let spoluvytváří jedinečnou atmosféru této studiové legendy,“ doplňuje režisér.

    Do studia je vždy pozván některý ze známých hudebních producentů, který také vybírá mladou talentovanou kapelu, s níž během celodenní frekvence natočí několik skladeb. Můžeme být tedy svědky unikátního tvořivého dialogu mezi nespoutanými invenčními hudebníky a zkušeným producentem s nadhledem a vizí. „Nahlédnutí do hudební kuchyně nabízí možnost pochopit způsob, jakým moderní hudba se svou specifickou zvukovostí vzniká, i když proces nahrávání opravdové desky je ve skutečnosti velmi zdlouhavý,“ říká dramaturg brněnského televizního studia Vladimír Strakoš. „Přestože Radiorock nemůže suplovat záznam kompletní studiové práce, nabízí během výsledné půlhodiny to nejzajímavější z jednoho pracovního dne včetně „krizových“ situací, které vznikají před i za televizními kamerami. Výsledkem jsou nakonec čtyři studiově zaznamenané skladby proložené dokumentárními pasážemi,“ doplňuje režisér Pavel Jirásek.

    Radiorock je založen na konfrontaci zkušeného producenta, který má za sebou řadu projektů, s mladou kapelou či interprety, kteří mají našlápnuto k úspěšné hudební kariéře. Jde zpravidla o hudebníky, kteří už uskutečnili několik nahrávek a nejsou ve studiu žádnými nováčky, ale zároveň je jejich přístup k hudbě otevřený, např. Airfare nebo Animé.

    „Vznik každého dílu Radiorocku je typicky týmovou prací,“ zdůrazňuje Pavel Jirásek a jedním dechem dodává: „Je totiž jasné, že pořad o delikátní atmosféře studiového nahrávání by nebyl možný bez vzájemné úcty všech profesí a zejména bez velké trpělivostí zvukařů a kameramanů, protože ne každá nahrávka se podaří napoprvé. Přesto se musí s největší pečlivostí natočit každá verze. Týmová spolupráce je vlastně podstatou pořadu, je vítán každý nápad, který vede k vytvoření otevřeného prostředí v hudebním studiu. Tímto způsobem se stal spolutvůrcem a vizionářem pořadu střihač Pavel Stříbrný, který má rozsáhlé zkušenosti se záznamy hudebních formátů nebo kameraman Petr Vejslík, který dokázal vlídným nasvětlením vytvořit křehkou a přívětivou světelnou náladu.“

    Radiorock tak poprvé v českém prostředí přináší na obrazovku dobrodružství i tajemství studiového nahrávání hudby se všemi jeho detaily: jak se hudebníkům daří i nedaří, jak se skladba mění producentovými zásahy či jak sound ovlivňuje zvukový inženýr… V šestadvacetiminutových dílech se tak můžeme těšit třeba na Jana P. Muchowa s Charlies Straight, Dušana Neuwertha s Lesní zvěří, Libora Mikošku s Mandrage či na Američana Steva Walshe se zpěvačkou Sašou Langošovou.

    Hana Orošová, tisková mluvčí ČT TS Brno

    Foto: archiv ČT

    Steve Walsh, americký producent a kytarista Norah Jones

    Saša Langošová

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.