Šesté Sexistické prasátečko si vysloužily politické reklamy
Do 15. listopadu mohla veřejnost hlasovat v anticeně Sexistické prasátečko pořádané brněnskou nezávislou organizací NESEHNUTÍRadia Spin Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep, v druhé kategorii na stejné pozici skončila zlínská ČSSD, která se 638 hlasy zároveň stává absolutním vítězem letošního ročníku. „Sexismus v politické reklamě je vždy krokem vedle. U politické reklamy veřejnost trvá na vyšších etických standardech a každý přešlap hodnotí přísně. To se projevilo i v letošním Sexistickém prasátečku, kde vyhrály hned dvě reklamy velkých politických stran,“ doplňuje jedna z pořadatelek soutěže Petra Havlíková.
Patnáctičlenná odborná porota složená z expertů a expertek na genderovou problematiku, marketing a veřejnou komunikaci zvolila za nejsexističtější reklamu letošního roku taktéž politickou inzerci, a to havířovskou TOP09 se sloganem Vždy na pravém místě. „Tento billboard je ukázkou devalvace politického diskurzu, místo politického programu se uchyluje k sexismu,“ okomentovala vítěznou reklamu genderová expertka působící v Británii Monika Metyková. „Podobné zobrazování žen je rizikové zvláště v politických kampaních, protože ztěžují vstup žen do politiky,“ dodala Irena Smetáčková z katedry psychologie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity.
Na druhé místo odborná porota zvolila propagační videoklip Slezské univerzity v Opavě. „Scénka v kabínke navodzujúca autentický sex sa dostáva až na hranicu porna, pričom slogan spájajúci sex s univerzitou svojou snahou o erotický humor je v prudkom rozpore s charakterom propagovanej inštitúcie,“ zdůvodnil svůj výběr vedoucí katedry marketingové komunikace v Bratislavě Pavel Horňák. Do trojice odbornou porotou vybraných reklam se dostal také Jazykový a vzdělávací institut, jehož inzerce se sloganem Dostal jsem ji jazykem je nejen sexistická, ale také velmi vulgární, prvoplánová a urážející.
Nejvíce sexistické reklamy budou NESEHNUTÍM „odměněny“ diplomem a manuálem Jak na sexistickou reklamu, kterou NESEHNUTÍ před nedávnem vydalo. Zároveň budou odměněni i nominující, kteří dostanou dárkové balíčky. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.
Petra Havlíková
Kristýna Pešáková
Celkové výsledky soutěže:
Kategorie Stereotypy a jazykový sexismus
Kategorie Objektifikace aneb Ukaž všechno
Hlasování odborné poroty