Sexistické prasátečko popáté: Hlasujte pro svou reklamu
V letošním roce bylo do soutěže nominováno celkem 99 reklam. Z nich vybírá jednak odborná porota, ve které zasednou mj. Eva Rajčáková, ředitelka slovenské Rady pro reklamu, Petr Pavlík, odborník na problematiku genderu s médií nebo Martin Charvát, ředitel reklamní agentury Konektor. A současně se rozběhlo i hlasování veřejnosti, stejně jako v minulých letech. „Snažíme se soutěží zapojit veřejnost do debaty o tom, co jí na reklamách vadí a co jí připadá v pořádku. Chceme upozorňovat na možné důsledky všudypřítomného stereotypního zobrazování žen a mužů. Důležitá motivace veřejnosti k aktivnímu vystupování proti sexistickým reklamám ve veřejném prostoru,“ informuje Petra Havlíková z NESEHNUTÍ
V letošním roce jsou reklamy rozděleny do tří kategorií, které různým způsobem upozorňují na sexismus použitý v reklamách, jsou to: Stereotypy a jazykový sexismus; Fragmentace aneb Bez hlavy; Objektivizace aneb Ukaž všechno!
Soutěž má za cíl upozorňovat na sexistickou reklamu, tedy reklamu, která svým ztvárněním diskriminuje a zobrazuje muže a ženy ve stereotypních pozicích. „Naší snahou je mimo jiné s nadsázkou a vtipem vyvolávat debatu o tom, kde se nacházejí hranice etiky a vkusu,“ doplňuje Havlíková. NESEHNUTÍ se dlouhodobě snaží prosadit systémové změny, které omezí sexistické a genderové stereotypy v reklamě.
V roce 2012 zvítězila v hlasování veřejnosti reklama na úvěry společnosti Day to Day.
Petra Havlíková, koordinátorka Sexistického prasátečka
Kristýna Pešáková, NESEHNUTÍ