Sexistické prasátečko zná své vítěze

  • Sexistické prasátečko, soutěž o nejvíce sexistickou reklamu, už má své vítěze. Ve čtvrtém ročníku soutěže, kterou pořádá brněnské občanské sdružení NESEHNUTÍ ve spolupráci s mediálním partnerem Aktuálně.cz, získala nejvíce hlasů veřejnosti reklama firmy Day to Day se sloganem Potřebujete píchnout? K vítězům patří i reklama Co je větší, to je lepší internetové společnosti Alfacomp.cz a Práce se dá hledat různě společnosti Job Challenge. Odborná porota hlasovala za nejvíce sexistické reklamy poprvé ve třech kategoriích. Slavnostní vyhlášení vítězů se uskutečnilo 6. prosince v brněnské restauraci Kabaret Špaček.

    Do čtvrtého ročníku poslali příznivci a příznivkyně 78 reklam. Na webu Aktualne.cz pak široká veřejnost vybírala nejvíce sexistické reklamy ve třech kategoriích. Do soutěže přišlo takřka deset tisíc hlasů. “Rozdělením reklam do kategorií jsme chtěli zdůraznit různé projevy sexismu v reklamě. Nejedná se totiž vždy jen o nahé ženské tělo,” objasňuje koordinátorka programu Ženská práva jsou lidská práva Petra Havlíková.

    V kategorii Ženy pouze jako objekty zvítězila s rekordním počtem 1694 hlasů reklama na půjčky firmy Day to Day. Druhé místo obsadila internetová reklama na 100mega.cz. Třetí skončila reklama na “novou a barevnou” tiskárnu společnosti Sharp.

    V kategorii Ženy jako části těla pak jednoznačně zvítězila reklama se sloganem Co je větší, to je lepší od společnosti Alfacomp.cz[2], která získala 1106 hlasů. Na druhém a třetím místě se umístnili reklamy na kamerové systémy firmy D-Link [6]a na vyškovské pivo[7].

    V poslední kategorii čtenářky a čtenáři hlasovali za Další projevy sexismu, ve které se objevovaly reklamy zobrazující ženy a muže v stereotypních rolích či reklamy se sexistickým zobrazením mužů. Anticenu zde díky 287 hlasům získala společnost Job Challenge se sloganem Práce se dá hledat různě. Druhá skončila televizní reklama na kečup OTMA, na bronzové příčce se umístnila reklama Překladový slovník žensko-ajťácky spoločnosti Czech computer.

    Odborná porota letos poprvé nevybírala jenom jednu vítězní reklamu, ale hlasovala ve stejných kategoriích jako veřejnost. „Rozhodli jsme se zachovat tyto kategorie i pro porotu, která je s tématem sexismu v reklamě dobře seznámená, a vytvořili jsme tak větší prostor pro porovnání názorů poroty a široké veřejnosti,” vysvětluje organizátorský záměr Havlíková. Odborná porota byla složená z ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného, dále se hlasování zúčastnili odbornice a odborníci na gender v médiích, i se zastoupením ze Slovenska. Nechyběly ani zástupci a zástupkyně marketingové sféry.

    Nejvíce hlasů od odborné poroty získala v kategorii Ženy pouze jako objekty již zmiňovaná internetová reklama na 100mega.cz. V druhé kategorii zvítězila reklama na kamerové systémy firmy D-Link. V poslední kategorii Další projevy sexismu ohodnotila porota za nejvíce sexistickou reklamu žensko-ajťácky překladový slovník od Samsungu. Uvedené reklamy se umístnili na medailových pozicích i podle hlasování veřejnosti.

    Nejvíce sexistické reklamy ze všech kategorií odmění NESEHNUTÍ diplomem, materiály o sexismu v reklamě a ironickými keramickými prasátky. Ceny pro lidi, kteří zaslali vítězné reklamy budou pozitivnější. Nominující dostanou balíčky s vínem a tematickými publikacemi.

    Petra Havlíková

    Zora Javorská

  • Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.