Starostové nesouhlasí se slučováním základních škol
Stát by se měl v prvé řadě soustředit na řešení kvality a dostupnosti všech typů škol, místo toho je nám podsouvána varianta sloučit naše školy do svazků tak, abychom už o nich nemohli samostatně rozhodovat. Takto by se daly shrnout nejnovější obavy starostů obcí a menších měst nad návrhy ministerstva školství ekonomicky a dotačně zvýhodňovat tak zvané svazkové školy.
O co vlastně jde? Svazková škola je záměr pospojovat více základek či mateřinek do jednoho celku. Zřizovatelem by už pak nebyla obec samotná ale sdružení obcí, kde by hlas starosty byl jen jedním z mnoha. „Každý starosta o svou školu pečuje jako o klenot. Škola je vizitkou živé vesnice. Vznik svazkové školy povede k zániku školy v některých obcích. O tom, že by s tímto souhlasili ostatní starostové lze úspěšně pochybovat,” kroutí hlavou nad současnými návrhy z dílny ministerstva Oldřich Vávra, starosta Tupes a člen Předsednictva Sdružení místních samospráv ČR.
V současnosti v České republice fungují dvě svazkové školy oproti 4600 školkám a asi 4100 základním školám. Jedná se tak o jev vysloveně okrajový. „Netvrdíme, že model svazkové školy není možné rozšířit, ale určitě ne plošně a masově. Tento typ sloučených škol je a bude okrajový, neboť v našem státě pro něj nejsou vhodné podmínky,“ dodává Petr Halada, starosta Kamýku nad Vltavou.
Ministerstvo školství svými kroky dlouhodobě směřuje k systému, který by zvýhodňoval větší školy s vyšším počtem žáků ve třídách. Z vesnických škol se tak mohou stát prázdné objekty a může dojít k zavedení masového dojíždění malých dětí do velkých městských škol. Poslední kapkou jsou úvahy nad zvýhodňováním svazkových škol v novém dotačním období a také hrozba, že o budoucnosti venkovských škol bude rozhodovat strategie vytvořená úředníky v obci s rozšířenou působností. Právě tato města jsou současně zřizovateli velkých škol, které by v některých případech rády převzaly děti i z menších obecních škol. „Naši starostové usilují, aby šlo vzdělávání jiným směrem. Musí být definován standard vybavení škol a jednotně nastaveny požadavky na úroveň vzdělávání. Stávající systém by měl být změněn tak, aby se úplné školy průměrným počtem 15 a více dětí ve třídě obešly bez doplatků na mzdy ze strany zřizovatelů. Jinak dojde k masovému vyjíždění žáků do městských škol, kteří zpřetrhají své vazby a na venkov se již v dospělosti stěží vrátí,“ vysvětluje předsedkyně Sdružení místních samospráv ČR Jana Juřenčáková.
Nejnovější hrozby v oblasti regionálního školství projednala minulý týden v Hradci Králové Rada SMS ČR. Hlasováním odmítla princip strategií na úrovni spádových obcí, které by měly určovat jaká podpora má vést ke konkrétním školám z operačních programů a také protežování modelu sloučených (svazkových) škol. Členy Rady SMS ČR je více než třicítka starostů ze všech krajů ČR.
Tomáš Chmela, tajemník SMS ČR
Oldřich Vávra