Z premiéry inscenace podle Francoise Villona Teď na krk oprátku ti věší
Francois Villon – básník výsostně originální, plný vtipu a humoru (často šibeničního) i hluboké něhy, smutku a kajícné lítosti. Básník šaškovského šklebu i brutálního pohledu na rozklad a konec lidského života. Jako jeden z prvních vnáší do poezie svou podobu básníka i s jeho pocity a osudy, otevírá pronikavý pohled do hlubin své duše a svého srdce. Snad proto jsou verše tohoto zběhlého klerika, tuláka, zločince a geniálního básníka prvního z prokletých i po téměř šesti stech letech stále srozumitelné pro každou generaci.
Inscenace Divadla U stolu je pokusem o jevištní tvar spojující slovo, zpěv a tanec ve svého druhu jevištní báseň, která chce být jakýmsi tancem života a smrti, v němž se fragmentárně zrcadlí jednak Villonův osud, jednak jistá obecnější témata, jež se objevují v jeho poezii. Jde o témata prastará, známá dávno před ním: láska, pomíjivost, stáří, smrt, věčné podoby lidského údělu. Francois Villon je dokázal uvidět neotřelým pohledem. Dokáže se jim „smát v pláči“ a „doufat v zoufalství“; na hrobě tančí veselí Blázni, zpod šaškovské čepice se na nás dívá prázdnými důlky Smrt.
Průběh scénické skladby je situován do vězeňské cely po Villonově odsouzení na smrt. Spolu s Villonem vystupuje Smrt, Blázen a Děvka jako stálí průvodci jeho života a zároveň jako symbolické postavy, navíc dokreslující životní prostředí, v němž se pohyboval. Blázen tu nepředstavuje slabomyslného, ale veselého kumpána ze středověkého tzv. Bratrstva Bláznů, kejklíře, žakéře, šaška. Inscenace pracuje se scénickou kantátou Carla Orffa Carmina burana.
7. prosince 2011 uvede Divadlo U stolu v rámci literárního cyklu Ale báseň je dar, večer z díla Czeslawa Milosze, v němž jako host vystoupí Alfred Strejček. 22. prosince 2011 uvede v rámci téhož cyklu večer balad K. J. Erbena, v němž vystoupí Alfred Strejček spolu se světově proslulým kytaristou Štěpánem Rakem. Oba večery jsou věnovány významným výročím jmenovaných básníků.
V druhé polovině sezony uvede Divadlo U stolu pravděpodobně dramatické mysterium Paula Claudela Zvěstování Panně Marii, nebo Wajdovu adaptaci Dostojevského Idiota pod názvem Nastasja Filipovna. Vzhledem k výhradně externím hereckým spolupracovníkům musí ovšem divadlo počítat s případnou změnou uvedených titulů.
Dále bude pokračovat literární cyklus Ale báseň je dar, večery věnované vystoupení zajímavých hudebníků, jednodenní výstavy výtvarných děl uváděných pod názvem 12 hodin pro… a oblíbené bluesové večery ze starého Blueslandu, které připravuje malíř a bluesman Rostislav Pospíšil.
Katka Eichlerová, produkční divadla
Foto: Jakub Jíra a Pavel Zatloukal